Předmět: Teorie vozidel

» Seznam fakult » DFJ » KDPD
Název předmětu Teorie vozidel
Kód předmětu KDPD/ATVO1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
Zaměření DP-SV: Valení kola za působení boční síly. Mechanika přenosu sil mezi pneumatikou a vozovkou. Skluzová charakteristika pneumatik. Hydrodynamický člen v převodném ústrojí. Automatické převodovky. Zatáčení vozidel, systémy pro zvýšení stability v zatáčce. Stabilita speciálních vozidel, vliv přepravy kapalných látek. Metody modelování dynamiky jízdy. Zaměření DP-KV: (rozsah 24 h - 12 hod společné přednášky + 12 hod. individuelní konzultace) Energetické, silové, odporové i další parametry pro volbu kolejových dopravních systémů Řešení kontaktu styku kola s kolejnicí. Mechanismus přenosu tečných sil. Jízda v přímé, problematika její stability. Teorie pojezdu v oblouku, bezpečnost proti vykolejení. Kinematické a dynamické parametry pohonů. Kriteriální a mezní podmínky. Řešení pohonu jako torzního systému. Vlastní tvary n-hmotového systému, vlastní čísla a frekvenční charakteristiky. Mezní podmínky trakčních a brzdných procesů jako limitující faktory.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Zaměření DP-SV: Teorie valení kola a přenosu sil mezi pneumatikou a vozovkou. Teoretická podstata odstupňování převodů. Podstata přenosu momentu se zařazeným hydrodynamickým členem. Teorie zatáčení vozidel. Teoretická podstata a problematika stability vozidel, se zaměřením na stabilitu při přepravě kapalných látek v cisternách. Metody matematického modelování dynamiky silničních vozidel. Zaměření DP-KV: Rozhodující teoretické postupy v konstrukci vozidel. Kontaktní geometrie systému kolo-dopravní cesta. Tečné síly ve styku a mechanismus adheze. Stabilita vozidla v přímém úseku a průjezd vozidla obloukem. Teorie vypružení s ohledem na mezní účinky na dopravní cestu a hodnocení jízdních vlastností. Optimalizace a cesty využití trakčního výkonu, přenosy a pohony jejich kinematika a dynamika. Brzdné procesy a mezní podmínky.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • ČÁP, J. a kol. Teorie vozidel. Žilina: VŠDS, 1991.
  • ČÁP, J. Příspěvky z Scientific Papers of the University of Pardubice, series B, č. 2,3,4,5,3. ročník 96-2000. ISBN 80-7194-207-3.
  • Knothe, Klaus. Schienenfahrzeugdynamik. Berlin: Springer-Verlag, 2003. ISBN 3-540-43429-1.
  • Švejnoch, Vladimír. Teorie kolejových vozidel. Praha: České vysoké učení technické, 1991. ISBN 80-01-00622-0.
  • TESAŘ, Miroslav, VALA, Miroslav. Teorie a konstrukce silničních vozidel I. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2003. ISBN 80-7194-503-X.
  • Vlk, František. Dynamika motorových vozidel : jízdní odpory, hnací charakteristika, brzdění, odpružení, řízení, ovladatelnost, stabilita. Brno: Nakladatelství a vydavatelství Vlk, 2000. ISBN 80-238-5273-6.
  • Vlk, František. Úlohy z dynamiky motorových vozidel : výkon vozidla, brzdné vlastnosti, kmitání, řiditelnost a ovladatelnost. Brno: Nakladatelství a vydavatelství Vlk, 2001. ISBN 80-238-6574-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr