| Vyučující | 
    |  | 
    | Obsah předmětu | 
    | 1. Úvod, základní terminologie teorie řízení, základní struktura regulačního obvodu, zpětná vazba. 2. Dynamické a statické vlastnosti lineárních spojitých regulovaných soustav a obvodů, přenos systému.  3. Frekvenční charakteristiky, frekvenční přenosy. Význam polohy nul a pólů přenosu. 4. Základní typy dynamických členů a jejich charakteristiky. 5. Dokončení charakteristik základních typů dynamických členů. Bloková algebra. 6. Základní typy regulátorů (P, I, PI, PD, PID). 7. Regulační obvod - otevřený, uzavřený, přesnost regulace, odchylka v ustáleném stavu, sledování žádané hodnoty. Stabilita soustav a regulovaných obvodů, kriteria stability - algebraická, frekvenční. 8. Metody syntézy regulačního obvodu - cíl syntézy, jakost regulačního pochodu, nastavení regulátoru z přechodové charakteristiky, empirická metoda Ziegler-Nicholse, integrální kritéria. 9. Geometrické místo kořenů, syntéza regulačního obvodu pomocí GMK. 10. Číslicový regulační obvod - vzorkovač, tvarovač, základy Z-transformace, diferenční rovnice, Z-přenos. Převod spojitého popisu na diskrétní. 11. Vnější popis diskrétního obvodu, Z-přenos spojitě pracujícího členu. 12. Číslicový PID regulátor, stabilita diskrétních systémů. 13. Syntéza diskrétního RO. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) 
                    
                
                    
                    Domácí příprava na výuku
                        - 16 hodin za semestr
                    Semestrální práce
                        - 40 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Cílem předmětu je seznámit studenty se základy teorie automatického řízení a regulace. Předmět se především zabývá teorií lineární regulace jednorozměrových regulačních obvodů - vnějším popisem členů regulačního obvodu ve spojité a diskrétní oblasti (využití Laplaceovy a Z-transformace), vlastnostmi členů, základními typy průmyslových regulátorů (P,I,D a jejich kombinace, diskrétní PSD verze spojitého PID regulátoru), řešením stability regulačního obvodu, základními způsoby syntézy regulačního obvodu. Po absolvování předmětu je student schopen se orientovat v problematice základní teorie řízení. Zvládne odvodit model regulované soustavy a zjistit její základní charakteristiky (odezvu na vstupní signál, frekvenční charakteristiky). Umí sestavit blokové schéma regulačního obvodu a odvodit celkový přenos. Dle požadavků na kvalitu regulačního pochodu dovede vybrat správný typ regulátoru (P,I,D a jejich kombinace) k dané soustavě a parametry regulátoru správně nastavit s ohledem na požadavky jakosti a stabilitu regulačního obvodu. Student má i základní znalosti z teorie diskrétního řízení (popis diskrétního regulačního obvodu, stabilita diskrétních systému, číslicové PSD regulátory).
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | Počítání s komplexními čísly, maticový počet, integrální počet, Laplaceova a Z-transformace. 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Ústní zkouška, Písemná zkouška, Posouzení zadané práce 
 Student musí v průběhu semestru i při závěrečné zkoušce prokázat porozumění řešeným problémům a schopnost samostatně řešit úkoly v rozsahu probírané látky. Student vypracuje semestrální práci. Konkrétní požadavky sdělí studentům vyučující v prvním týdnu semestru.
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    BALÁTĚ, J. Automatické řízení. Praha: BEN, nakladatelství technické literatury, 2003. BEN, 2004. 
                
                    Kubík, Kotek, Strejc,Štědra. Teorie automatického řízení I.,. SNTL, Praha, 1982. 
                
                    Ogata K. Modern Control Engineering. 1997, Prentice Hall.. 
                
                    STUBBERUD A., WILLIAMS I., DiSTEFANO J. Schaum's Outline of Feedback and Control Systems. McGraw-Hill, 1994. 
                 
 
 |