| Název předmětu | Analytická chemie | 
|---|---|
| Kód předmětu | KALCH/C019E | 
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář | 
| Úroveň předmětu | Bakalářský | 
| Rok studia | nespecifikován | 
| Semestr | Letní | 
| Počet ECTS kreditů | 5 | 
| Vyučovací jazyk | Čeština | 
| Statut předmětu | nespecifikováno | 
| Způsob výuky | Kontaktní | 
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž | 
| Doporučené volitelné součásti programu | Není | 
| Vyučující | 
|---|
| 
 | 
| Obsah předmětu | 
| Úvod. Teoretické základy analytické chemie. Chemické rovnováhy v roztocích. Vyjadřování obsahu účinné látky v roztocích. Zpracování analytických výsledků. Principy kvalitativní analýzy anorganických látek. Separace a důkazy vybraných iontů.  Příprava vzorku k analýze. Anorganické a organické vzorky. Odběr, rozklad,    zakoncentrování. Aplikace v analytice životního (pracovního) prostředí. Principy kvantitativní analýzy anorganických látek  Protolytické reakce. Definice konstant. pH. Analytické využití protolytických reakcí. Acidobazické titrace. Titrační křivky, jejich vyhodnocování. Způsoby indikace bodu ekvivalence. Příklady stanovení.Titrace v nevodném prostředí. Komplexotvorné reakce. Konstanty stability. Vliv vedlejších reakcí. Stínění. Chelatometrické titrace. Indikátory. Příklady stanovení, včetně vybraných směsí. Oxidačně redukční reakce. Standardní a formální potenciál. Vliv vedlejších reakcí. Principy nejdůležitějších oxidimetrických a reduktometrických odměrných metod Průběh redoxní titrační křivky. Indikace. Typické příklady stanovení. Srážecí reakce. Součin rozpustnosti a rozpustnost. Ovlivnění rozpustnosti. Vlastnosti sraženin; vznik sraženiny a volby podmínek pro srážení. Příklady stanovení. Princip srážecích titrací, indikace. Titrační křivky. Princip vážkové analýzy. | 
| Studijní aktivity a metody výuky | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Výstupy z učení | 
| Cílem předmětu je poskytnou posluchačům informace o základních postupech chemické analýzy, tj. seznámit je s principy metod kvalitativních i kvantitativních rozborů látek. Posluchač je po absolvování kurzu schopen orientace v metodách kvalitativní, ale zejména kvantitativní analýzy, je seznámen s principy jednotlivých odměrných i vážkových metod, včetně nezbytné přípravy vzorků k analýze. | 
| Předpoklady | 
| Středoškolské znalosti analytické chemie KOANCH/C002 a zároveň KALCH/C020E | 
| Hodnoticí metody a kritéria | 
| Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonu studenta Zkouška se skládá z části písemné a následně i ústní. Během semestru jsou získané znalosti na seminárních cvičeních a přednáškách prověřovány dvěma písemnými testy, jejíž výsledky jsou započítávány do celkové klasifikace. Průběžná kontrola studia - 2 ročníkové písemky - 30% zkoušky, Zkoušková písemka - 10% zkoušky, Ústní část zkoušky - 60% zkoušky. | 
| Doporučená literatura | 
| 
 | 
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází | 
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Ochrana životního prostředí (2014) | Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní | 
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Ochrana životního prostředí (2016) | Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní | 
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Ochrana životního prostředí (2015) | Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní | 
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Ochrana životního prostředí (2013) | Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |