| Název předmětu | Bioinženýrství |
|---|---|
| Kód předmětu | UECHI/C941 |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 4 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | nespecifikováno |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Specifická problematika biotechnologií a bioinženýrství. Enzymová kinetika. Rovnice Michaelis-Mentenové, stanovení parametrů Michaelis- Mentenové rovnice, inhibice reakčních rychlostí. Mikrobiální (Monodova) kinetika. Inhibice, kinetické modely pro tvorbu produktu. Charakteristiky toku fází v zařízeních pro biotechnologie. Rozložení dob prodlení částic v reaktoru. Výpočet konverze enzymaticky katalyzované reakce. Ideální mísič, reaktor s pístovým tokem, konverze enzymatické reakce v kaskádě ideálních mísičů. Bioreaktory. Specifikace enzymových a mikrobiálních reakcí z hlediska návrhu reaktoru, způsoby provozování bioreaktorů. Faktory určující volbu typu reaktoru. Rozdělení bioreaktorů, jejich nejběžnější typy. Fermentory s pneumatickým promícháváním, Fermentory bez nucené a s nucenou cirkulací kapaliny. Fermentory s mechanickým mícháním. Základní hydrodynamické režimy při dispergaci plynu ve fermentorech, návrhové parametry fermentorů. Reaktory s imobilizovanými enzymy nebo buňkami. Membránové bioreaktory. Enzymové reaktory a membránové fermentory. Klasické a netradiční separační metody v biotechnologiích. Membránové separace, separace pomocí afinitní chromatografie, extrakce zkapalněnými a nadkritickými plyny. Speciální problematika bioreaktorů. Cenové relace, tvar reaktorů a zvláštnosti fermentačního procesu, odpěňování a sterilizace. Environmentální inženýrství. Technologie pro zpracování některých typů odpadních vod.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je vytvořit u posluchače komplexní představu o procesech probíhající za účasti enzymů, mikroorganismů a tkáňových kultur, jejich použití a aplikacích biotechnologií při ochraně životního prostředí.
Posluchač po absolvování předmětu je schopen orientace v základních biotechnologických procesech a v jejich specifických parametrech. Je kompetentní rozhodovat o výběru vhodných metod při návrhu aerobních a anaerobních bioreaktorů. |
| Předpoklady |
|
Základy fyzikální chemie, Chemické inženýrství I
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Zkouška je ústní. Základní formou zkoušky je rozprava nad vybranými okruhy. Je prověřována míra osvojených znalostí, koncepcí a aplikačních dovedností. Během semestru jsou znalosti prověřovány testem, jehož výsledek je započítáván do celkové klasifikace. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Chemické inženýrství (2013) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Chemické inženýrství (2015) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Ekonomika a management chemických a potravinářských podniků (2015) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Chemické inženýrství (2013) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Ekonomika a management chemických a potravinářských podniků (2013) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Ochrana životního prostředí (2013) | Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Ochrana životního prostředí (2016) | Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Chemické inženýrství (2016) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Ekonomika a management chemických a potravinářských podniků (2016) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Chemické inženýrství (2015) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Chemické inženýrství (2016) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Ochrana životního prostředí (2015) | Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |