| Název předmětu | Vyšetřování havárií a řízení bezpečnosti |
|---|---|
| Kód předmětu | UENM/C392 |
| Organizační forma výuky | Přednáška |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 5 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | nespecifikováno |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1. Intuitivní analýza nežádoucích událostí, Kletzova východiska, role kultury bezpečnosti, úvodní mapa kořenových příčin 2. Rekonstrukce událostí, použitelné vyšetřovací metody (fault trees, matice faktů a hypotéz, vyšetřování lidských chyb), konstrukce diagramu událostí a příčinných faktorů, 3. Metoda MORT, analýza kořenových příčin 4. Omezení definičního oboru RCA, kritika z pozice systémových metod analýzy 5. Metoda STAMP, konstrukce metody analýzy příčin IPICA, mapa kořenových příčin RBPS 6. Systémy řízení bezpečnosti, základní poučení, legislativa 7. Soustavné seznámení s přístupem RBPS a normou OSHAS 18001 8. Pilíř I: závazek za bezpečnost + co nás učí Zimbardo 9. Pilíř II: rozumět zdrojům rizika a riziku + rozlišení kritických/nekritických scénářů 10. Pilíř III: řídit riziko + Postupy a role postupů, příklad z provozu 11. Pilíř III: řídit riziko + řízení dodavatelů, řízení změn, conduct of operation 12. Pilíř IV: poučení ze zkušenosti + tři nehody ve výrobnách dynamitu 13. Společný seminář nad samostatně prováděnými analýzami příčin nehod
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Výstupy z učení |
|
Po absolvování předmětu jsou studenti připraveni analyzovat příčiny nežádoucích událostí a promítat výsledky do doporučení pro systém řízení bezpečnosti
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Obhajoba vlastního projektu
|
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Polymerní materiály a kompozity (2015) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Polymerní materiály a kompozity (2014) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Polymerní materiály a kompozity (2013) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Anorganické materiály (2014) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Polymerní materiály a kompozity (2016) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Anorganické materiály (2013) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Anorganické materiály (2016) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Anorganické materiály (2015) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |