| Název předmětu | Aplikace mikroprocesorů |
|---|---|
| Kód předmětu | KERS/IAME |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 5 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | nespecifikováno |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
HW zapojení systémů s mikroprocesory - napájecí systém, podpůrné obvody (reset, BOD, watchog, oscilátory). Typy výstupních bran MCU a jejich vlastnosti. Porty AVR - náhradní schéma, DC charakteristiky. Časovače, čítače v mikrokontrolérech - využití k časování systému, měření délky číslicových signálů, módy Input Capture, Output Compare, PWM. Rozhraní člověk-stroj - LED, LCD a grafické displeje a jejich připojení k mikroprocesorovému systému. Klávesnice, Inkrementální čidla, dálkové ovládání přístrojů. Expanze vstupů a výstupů MCU. A/D a D/A převodníky - typy, základní vlastnosti, připojení k uP systému. Napěťové reference, vstupní obvody. Sériové sběrnice I - RS422, RS485. Sériové sběrnice II - SPI, I2C - fyzická vrstva, obvody, vlastnosti, arbitrace v režimu multimaster. Sběrnice CAN - fyzická vrstva, spojová vrstva, obvody, použití. Bezdrátové sítě ve vestavěných systémech - kmitočtová pásma, topologie (point to point, MESH, hvězda), přehled používaných technologií (ZigBee, BlueTooth, Wifi). Mikroprocesory s jádrem ARM - úvod do architektury, instrukční soubor, přehled typů jader, architektury ARM7 a ARM9. Operační systémy ve vestavěných systémech I - multitasking, plánovač (přepínání kontextu, stavy procesů), pojem RTOS. Operační systémy ve vestavěných systémech II - Windows CE, Linux, .NET Micro Framework. DSP procesory - specifika architektury, instrukčního souboru a vývoje aplikací. DSP procesory řady SHARC firmy Analog Devices.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody samostatných akcí, Demonstrace |
| Výstupy z učení |
|
Cílem je seznámit posluchače s moderními aplikacemi mikroprocesorů, zejména ve vestavěných aplikacích. Předmět navazuje na znalosti získané v předmětu Mikroprocesorová technika a v předmětech zaměřených na programování.
Schopnost samostatné konstrukce vestavěných zařízení s mikroprocesory. |
| Předpoklady |
|
Schopnost logicky myslet, základní znalosti elektroniky a programování v jazyce C.
KERS/IMTEE ----- nebo ----- KRP/IMTER |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Písemná zkouška, Posouzení zadané práce, Rozhovor
Účast na cvičeních je povinná. Náplň cvičení je rozdělena do tří bloků: - demonstrace přednášené látky vyučujícím - vzorové řešení složitějšího projektu (číslicový voltmetr) vyučujícím - samostatná konstrukce zařízení v týmu 2-3 studentů Podmínkou k získání zápočtu je kromě docházky úspěšné obhájení týmového projektu. Předmět je zakončen ústní zkouškou, kde student zodpoví na otázky z předem daného seznamu témat. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Fakulta elektrotechniky a informatiky | Studijní plán (Verze): Komunikační a mikroprocesorová technika (2013) | Kategorie: Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |