Vyučující
|
-
Sobotková Lucie, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Idee a teorie evropské integrace. Základní etapy vývoje západoevropského integračního procesu. Cíle, instituce a rozhodovací procesy v EU. Od Evropských společenství k EU. Společný trh, jednotný vnitřní trh, jednotný evropský akt. Společné politiky EU. Komunitární politiky EU. Budování měnové unie, principy a etapy, konvergenční kritéria. Společný rozpočet EU, financování cílů. Vnější vztahy EU. Rozšíření a reformy EU, limity a perspektivy. Transformační procesy zemí SVE a příprava na vstup do EU. Postavení ČR v EU. EU jako subjekt světové ekonomiky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody samostatných akcí
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je představit vývoj, institucionální strukturu, klíčové aktéry a politiky EU s přednostním zaměřením na procesy evropské ekonomické integrace. Při zohlednění základních integračních paradigmat nastínit též perspektivy aplikace adekvátních forem a instrumentů při budování ekonomické unie.
Student bude schopen se orientovat ve složitém prostředí evropské integrace, resp. lépe chápat její podmínky a vzájemné souvislosti např. v kontextu účasti ČR ve strukturálních programech apod.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Posouzení zadané práce, Analýza výkonu studenta
Zápočet bude udělen na základě aktivní účasti na cvičeních a zpracování seminární práce. Zkouška bude písemná a ústní.
|
Doporučená literatura
|
-
DINAN, D.:. Encyclopedia of the European Union. Houndmills: Macmillan Press, 2000.
-
GEORGE, S.:. Politics and Policy in the European Union. Oxford: Oxford University, 1996.
-
HOOGHE, L.:. European Comission and the Integration of Europe. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
|