Vyučující
|
-
Poláková Hana, MUDr.
-
Holubová Ilona, Mgr.
-
Bureš Ivo, MUDr.
|
Obsah předmětu
|
Základní pojmy, epidemiologie, demografie, stárnutí v globalním měřítku, zdravotní politika. Koncept aktivního stárnutí, Active Ageing WHO. Syndrom vyhoření. Organizace služeb a péče, kvalita služeb, etické otázky v péči o seniory, sociální a právní problematika špatné zacházení se seniory, problematika týrání, zanedbávání a zneužívání starého člověka, syndrom maladaptace. Zvláštnosti farmakoterapie ve stáří. Komplexní geriatrické hodnocení, pomocná vyšetření hodnocení funkčního stavu, posouzení soběstačnosti, potřeby péče. Muskuloskeletární systém ve stáří, imobilita, instabilita, imobilizační syndrom, úrazy. Intelektuální poruchy, neurologická a psychiatrická problematika ve stáří. Poruchy chování, spánku, bolest. Paliativní péče v geriatrii. Zažívací trakt ve stáří. Výživa a její poruchy, anorexie, malnutrice, dehydratace, poruchy vnitřního prostředí. Kardiovaskulární systém ve stáří, respirační systém ve stáří. Urogenitální a gynekologické poruchy ve stáří, inkontinence, hematologické poruchy. Metabolické a endokrinní syndromy, infekční onemocnění ve stáří, kožní onemocnění, ORL a oční problematika u starých nemocných. Gerontologická anamnéza, životní historie pacienta a její aplikace v komunikaci s pacientem, s rodinným příslušníkem. Reminiscence Komplexní geriatrické hodnocení - CGA. Hodnocení nutričního stavu. Hodnocení stoje a chůze. Hodnocení psychických funkcí. Kognitivní trénink. Hodnocení soběstačnosti a výkonnosti. Koncept aktivního stárnutí, podpora zdraví ve stáří. Sociologická analýza života v instituci, v přirozeném prostředí, dotazníky kvality života, provedení hodnocení. Posouzení potřeb zdravých a nemocných seniorů v Geriatrickém centru - organizační aspekty, SWOT analýza, kvalita, etika, právo. Tvorba specifického ošetřovatelského procesu u seniora hospitalizovaného na akutním oddělení. Prezentace případových studií na základě EBP.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Nácvik dovedností
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je prohloubit znalosti v oblasti geriatrie, jsou zdůrazněny nejčastější medicínské symptomy a diagnózy, je rozvedena i oblast managementu v péči o staré nemocné. Důraz je dán zejména na kvalitu péče.
Studující zná komunikaci s pacientem, zná jednotlivá zařízení pečující od gerontologické pacienty, má přehled o péči v regionu, umí řešit jednotlivé komplikace a zdravotní problémy provázející péčí a léčbu gerontologických pacientů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění povinné 75% účasti na přednáškách. Splnění povinné 85% účasti na cvičeních, seminářích. Splnění písemného testu. Splnění ústní zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
-
DIENSBIER, Z. Průvodce stárnutím: aneb jak ho oddálit. 1. vyd. Praha: Radix, 2009.
-
ELIOPOULOS, CH. Gerontological nursing.. Seventh edition, The Point, 2010.
-
EYBL, V., ČERNÁ, P. Základy geriatrické farmakologie. Praha: Karolinum, 2008.
-
HERMANOVÁ, M.; PROKOP, J.; ONDRÁČKOVÁ, K. Vybrané kapitoly z péče o seniory. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2008.
-
JOIN COMMISSION RESOURCES. Prevence pádů ve zdravotnickém zařízení, cesta k dokonalosti a zvyšování kvality. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005.
-
KALVACH, Z. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada Publishing, 2004.
-
KALVACH, Z.; ONDERKOVÁ, A. Stáří: pojetí geriatrického pacienta a jeho problémů v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010.
-
KLEVETOVÁ, D.; DLABALOVÁ, I. Motivační prvky při práci se seniory. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008.
-
MAUK, K. Gerontological nursing. Competencies for care.. Jones a Bartlett Pusblisher, 2009.
-
NANDA International. Ošetřovatelské diagnózy definice a klasifikace: 2015-2017. 1. vyd. Praha: Grada, 2015.
|