Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Teorie komunikace. Znakovost a tvorba kódů v komunikaci. Sociální komunikace. Verbální a neverbální komunikace. Pozorování a naslouchání v komunikaci. Komunikace s nemocnými, handicapovanými a umírajícími lidmi. Determinace vývoje člověka, základní činitelé vývoje jedince, vývojové modely, zákonitosti vývojových změn. Psychosociální vývojová periodizace E. H. Eriksona. Konflikt mezi kladným pocitem základní důvěry v život a ohrožujícím pocitem nedůvěry ve svět a lidi. Rozpor mezi nově získávaným pocitem autonomie a ohrožujícími pocity nadměrného studu a přetrvávající závislosti. Rozpor mezi pocity iniciativy a pocity viny za činnost, která je v rozporu s normami společnosti. Pocit významu vlastní snaživosti a ubránění se ohrožujícím pocitům méněcennosti. Konflikt mezi hledáním vlastní identity a bojem proti ohrožujícím pocitům nejistoty. Rozpor mezi pocity intimity a pocity izolace a osamění. Interkulturní komunikace. Konflikty. Zvláštnosti komunikace s problémovými typy jedinců. Asertivita - práva, techniky, využití. Co říká řeč těla, zvuků, předmětů a činů. Cvičení aktivního naslouchání a vnímání. Techniky výrazu mluveného projevu. Nácvik forem komunikace (monolog, dialog). Nácvik strategií problematických komunikací. Asertivní techniky. Řešení konfliktů. Interakce sestra a kojenec, batole a dítě předškolního a školního věku. Interakce sestra a dítě v období dospívání, interakce sestra a mladý člověk, interakce sestra a dospělý člověk a interakce sestra a starý člověk. Interkulturní komunikační problémy, prostředky usnadňující interkulturní komunikaci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace o podstatě verbální a neverbální komunikace a zaměřit pozornost na komunikaci zdravotnického personálu s pacienty.
Student aplikuje poznatky a zkušenosti získané při přednáškách a cvičeních do praxe. Student zvládá komunikaci s lidmi v různých věkových obdobích i komunikaci s problémovými typy jedinců. Student umí řešit konflikty a problémy pomocí asertivních technik.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonu studenta, Rozhovor
Splnění povinné 80% účasti na cvičeních, seminářích.
|
Doporučená literatura
|
-
Bláha, K., Staňková, M. Sestra a pacient. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2003. 67 s. ISBN 80-7013-. ISBN 80-7013-388-0.
-
Capponi, V. Asertivně do života. Grada 1994.
-
Capponi, V. Sám sobě mluvčím. Grada Publishing, 1994.
-
Křivohlavý, J. Tajemství úspěšného jednání. Grada 1995.
-
Lewis, D. Tajná řeč těla. Hodego, 2001.
-
Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. 1995, 210 s. (povinné: 9 - 56, 106 - 177).
-
MeQuail. Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál 1999, 440 s. (povinné: 55 - 116).
-
Portmannová, R. Jak zacházet s agresivitou. Praha, Portál 1996, 102 s. (povinné: 11 - 27, 41 - 50, 81 - 92).
-
Praško, J, Prašková, H. Asertivitou proti stresu.. Grada 1996.
-
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2433-0.
|