Vyučující
|
-
Blanař Vít, Mgr. Ph.D.
-
Mandysová Petra, doc. MSN, Ph.D.
-
Procházková Romana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Úvod - základní terminologie, typy edukace, andragogika, vývoj edukace v ošetřovatelství, předpoklady edukace, právní normy, role sestry při edukaci, teorie učení. Edukační proces - přehled, posuzování edukanta, edukační potřeby, připravenost se učit, styly učení. Posuzování edukanta - vývojová období edukanta od narození přes dospělost po stáří, edukační strategie pro každé vývojové období. Posuzování edukanta - motivace, spolupráce, chování klienta pro podporu zdraví, překážky v edukaci, gramotnost, nástroje k měření porozumění edukačním materiálům. Posuzování edukanta - nástroje k měření porozumění edukačním materiálům, Mistríkův vzorec obtížnosti textu, další vybrané testy. Posuzování edukanta - strategie pro edukaci klientů závislých na návykových látkách, klientů s handicapem a dalšími zvláštními potřebami. Plán edukace - cíl edukace, Bloomova taxonomie edukačních cílů Edukace jednotlivce a skupinová edukace, metody prolomení ledu, plán edukace, edukační smlouvy, edukační prostředí a prostředky. Realizace edukace - metody edukace pro individuální a skupinovou edukaci, podpora efektivnosti edukace, pozvání experta do edukační lekce. Realizace edukace - používání otázek / zvládání otázek v edukační lekci, zpětná vazba v edukační lekci, technologie v edukaci. Hodnocení edukace - druhy evaluace, edukační záznam v praxi. Zkušenosti s edukací - diskuze: styl učení, připravenost se učit. Edukace v dětství, edukace dospělých, edukace v období stáří. Role rodiny v edukaci. Porozumění edukačním materiálům. Edukace klientů závislých na návykových látkách, klienta s handicapem a dalšími zvláštními potřebami. Cíle edukace, edukační plán, edukační smlouvy a příprava prostředí pro edukace Metody edukace. Hodnocení. Edukační záznam v praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnutí prohlubujících informací o procesu edukace a praktický nácvik dovedností pro edukaci za použití široké škály edukačních metod.
Studující aplikuje poznatky a zkušenosti získané při přednáškách a cvičeních do praxe. Student umí získat edukační anamnézu. Student zvládá vypracování a použití edukace a edukačního programu u zdravých, nemocných a handicapovaných ve všech vývojových obdobích. Student zvládá vypracování edukace a edukačních programů pro sestry. Student úspěšně provádí evaluaci edukačního procesu. Student je schopen na edukaci pohlížet ze systémového hlediska.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Posouzení zadané práce, Analýza výkonu studenta, Didaktický test
Splnění povinné 50% účasti na přednáškách. Splnění povinné aktivní 80% účasti na cvičeních. Zpracování zadané písemné práce. Splnění písemného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
BASTABLE S. B. Essentials of patient education. 2. rev. vyd. Sudbury: Jones and Bartlett, 2016.
-
BASTABLE, SUSAN B. Nurse as educator: Principles of teaching and learning for nursing practice.. 3. vyd. Boston: Jones and Bartlett, 2008.
-
BENEŠ, MILAN. Andragogika. Praha: Grada, 2014.
-
JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010.
-
KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. Portál, 2010.
-
MANDYSOVÁ P. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. 1. vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016.
-
MCDONALD, MARY E. The nurse educator's guide to assessing learning outcomes. Boston: Jones and Bartlett, 2007.
-
NEMCOVÁ J. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. 1. vyd. Martin: Osveta, 2010.
-
ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: Geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
|