Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Úvod- směry, definice, odvětví. Psychologické výzkumné metody a techniky. Fylogenetický vývoj nervové soustavy, základní nervové procesy. Signální soustavy, reflexní činnost vyšší nervové soustavy. Vědomí a nevědomí. Základní psychické procesy-čití a vnímaní. Pozornost, paměť. Představivost a fantazie. Myšlení a řeč. Myšlení a řešení problémů. Poruchy myšlení. Řeč. City. Citové poruchy. Aktivační činitelé-motivace. Potřeby. Postoj. Volní jednání-vůle. Osobnost. Stresové situace a jejich zvládání. Komunikace ve zdravotnictví. Strach, úzkost.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je předat studentům základní informace z oblasti obecné a vývojové psychologie, seznámit je s podstatou osobnosti s důrazem na osobnost nemocného.
Student zvládá vysvětlení postavení psychologie jako vědy v systému společenských věd, umí analyzovat psychické činnosti, procesy a stavy a jejich poruchy. Prostřednictvím poznání své osobnosti lépe porozumí druhým lidem. Chápe odlišnosti lidské psychiky v jednotlivých vývojových obdobích. Dovede používat základní techniky zvládání stresových situací.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Splnění povinné 80% účasti na přednáškách, cvičeních, seminářích. Splnění ústní zkoušky nebo písemného testu dle rozhodnutí garanta.
|
Doporučená literatura
|
-
BARTOŠÍKOVÁ, I.; JIČINSKÝ, V. a kol. Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. Brno : IDVPZ, 2000.
-
Čížková, J. Poznávání duševního života člověka. Olomouc, vydavatelství UP, 1997.
-
LANGMEIER, J; KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie.. Praha : Grada Publishing, 1998.
-
ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti. Praha : Portál, 2007.
-
VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie.. Praha : Univerzita Karlova v Praze, 2008.
-
ZACHAROVÁ, E.; HERMANOVÁ, M.; ŠRÁMKOVÁ, J. Zdravotnická psychologie. Praha : Grada Publishing, 2007.
|