Vyučující
|
-
Kročilová Lucie, Mgr. DiS.
-
Neubauer Karel, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Papršteinová Markéta, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Asertivita (práva, techniky, využití asertivity v životě a ve zdravotnické praxi). Konflikty a jejich řešení. Úvod do komunikace pro pomáhající profese. Komunikace s klienty s různým typem postižení. Cvičení asertivních technik. Řešení konfliktů a nácvik strategií problematických komunikací. Nácvik komunikace s různými typy pacientů s ohledem na jejich postižení a psychické zvláštnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí, Pozorování, Demonstrace, Nácvik dovedností, Pracovní činnosti, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace o podstatě mezilidské komunikace se zaměřením na její využití ve vztahu ke klientům zdravotnických služeb.
Absolvováním předmětu by měl student získat nejen požadovaný obsah teoretických znalostí, ale i komunikační dovednosti, které mu umožní profesionální počínání v nejrůznějších situacích v práci s klienty a jejich blízkými. Studující aplikuje poznatky a zkušenosti získané při přednáškách a cvičeních do praxe, zvládá komunikaci s lidmi napříč všemi věkovými kategoriemi i komunikaci s problémovými typy jedinců. Studující umí řešit konflikty a problémy pomocí asertivních technik. V praxi využívá alternativní a augmentativní komunikační techniky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Posouzení zadané práce, Analýza výkonu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta, Didaktický test
Splnění povinné 80% účasti na přednáškách. Splnění povinné 80% účasti na cvičeních, seminářích. Splnění písemného testu. Splnění ústní zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
-
ADAIR, J. Efektivní komunikace. Praha: Alfa Publishing, 2004.
-
DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing, 2008.
-
JANOUŠEK, J. Neverbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada, 2007.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2008.
-
LECHTA, V. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2011.
-
MASTILIAKOVÁ, D. a kol. Komunikace s cizinci při poskytování zdravotní péče: Respektování jejich transkulturní / multikulturní odlišnosti v rámci českého právního řádu. Ostrava: Ostravská Univerzita, 2003.
-
PLAMÍNEK, J. Komunikace a prezentace: umění mluvit, slyšet a rozumět. Praha: Grada Publishing, 2011.
-
PRAŠKO, J.; PRAŠKOVÁ, H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada Publishing, 2007.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008.
-
VENGLÁŘOVÁ, M.; MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada Publishing, 2006.
-
VYBÍRAL, Z. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci e-kniha. Praha: Portál, 2013.
-
WEISS, P.; JANÁČKOVÁ, L. Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál, 2008.
|