Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Systém péče o dítě a herní terapie ( teoretické znalosti ). Odlišnosti dětského respiračního traktu (fyziologie a patofyziologie). Inhalační terapie. Onemocnění pojivové tkáně ( fyziologie a patofyziologie). Vrozené vývojové vady gastrointestinálního traktu. Růst dítěte (fyziologie a patofyziologie). Nefrologická onemocnění dětského věku se zaměřením na vrozené vývojové vady a jejich včasná diagnostika. Ultrazvukové a RTG vyšetření v pediatrii. Život ohrožující stavy v pediatrii. Endokrinologická vyšetření v dětském věku. Časný asfyktický syndrom a resuscitace novorozence. Problematika nedonošeného novorozence. Neurologická onemocnění v dětském věku. Systém péče o dítě a herní terapie. Spirometrie (praktické spirometrické vyšetření, zaučení v obsluze). Inhalační léčba u dětí (praktické dovednosti). Goniometrické vyšetření a komplexní péče v revmatologii. Výživa dětí a ošetřovatelská péče při poruchách vyprazdňování. Praktické znalosti v hodnocení růstu dětí. Praktické dovednosti při vyšetření urologického traktu (odběry bakteriurie, RTG a izotopová vyšetření). Ultrazvukové vyšetření ( praktická ukázka, vyzkoušení). Resuscitace dětí (zvláštnosti u dětí s praktickou výukou). Ošetřovatelská péče o kriticky nemocné. Praktické dovednosti v resuscitaci novorozence po porodu. Dechová podpora u kriticky nemocných novorozenců. Seminář k celkové problematice pediatrie. Péče o diabetické dítě.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je rozšířit znalosti v oboru pediatrie. Problematika dětského lékařství je doplněna informacemi o otázky provozně - ekonomické, organizační a činnosti speciálních pracovišť (Dětské centrum Veská).
Student má znalosti fyziologie a patofyziologie dětského organismu jako celku i jeho součástí. Dále zná psychologický přístupu k nemocným dětem i jejich rodičům. Dále má znalosti organizačně - ekonomické.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonu studenta
Splnění povinné 80% účasti na cvičeních, seminářích. Splnění ústní zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
-
HORANSKÝ V. a kol. Diagnostické a terapeutické výkony v detskom veku. Martin, Osveta 1981 s. 436.
-
HRODEK, O., VAVŘINEC, J. Pediatrie.
-
KLÍMA J. a kol. Pediatrie pro střední zdravotnické školy. Praha: EUROLEX BOHEMIA 2003 s. 319.
-
KOLEKTIV AUTORŮ. Neonatologický edukační program. Třinec : T- Print, 1996.
-
MAREŠ J. a kol. Dítě a bolest. Praha, Grada 1997 s. 317.
-
NIESSEN K. H. a kol. Pediatrie. Praha, Scientia Medica, 1996.
-
VALENTA M. a kol. Herní specialista. Olomouc, Univerzita Palackého 2001 s. 167.
|