Předmět: Edukace ve zdravotnictví

» Seznam fakult » FZS » KPZ
Název předmětu Edukace ve zdravotnictví
Kód předmětu KPZ/O5EDZ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Erbenová Věra, Mgr.
  • Semencová Vlastimila, Mgr.
  • Taliánová Magda, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Edukace, struktura edukační lekce. Primární, sekundární, terciární lekce edukace. Zdravotnický pracovník v roli edukátora. Metoda edukačního plánu - cíl, obsah, vědomosti, pomůcky. Organizace edukační lekce, edukační program. Evaluace edukace, kritéria pro hodnocení edukátora a edukovaného. Alternativní vyučovací metody používané při edukaci. Model EUR (evokace-uvědomění si-reflexe). Edukační program pacienta - praktická ukázka. Edukace v dětství. Edukace dospělých. Edukace v období stáří. Edukace handicapovaných osob. Prezentace jednotlivých edukací studenty.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Nácvik dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnutí informací o procesu edukace, elementech edukační lekce a modelu EUR - evokace, uvědomění si významu a reflexe.
Student aplikuje poznatky a zkušenosti získané při přednáškách a cvičeních do praxe. Student umí získat edukační anamnézu. Student zvládá vypracování a použití edukace a edukačního programu u zdravých, nemocných a handicapovaných ve všech vývojových obdobích. Student úspěšně provádí evaluaci edukačního procesu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test

Splnění povinné 60% účasti na přednáškách. Splnění povinné 80% účasti na cvičeních, seminářích. Splněné zadaných úkolů na cičeních, seminářích. Splnění písemného testu.
Doporučená literatura
  • BASTABLE, S. B. Essentials of patiens education. Sudbury : Jones and Bartlett, 2006.
  • Beneš, Milan. Andragogika. Praha: Eurolex Bohemia, 2003. ISBN 80-86432-23-8.
  • GRECMANOVÁ, H. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 2000. ISBN 80-85783-28-2.
  • Juřeníková, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
  • KALHOUS, Z; OBST, O. a kol. Školní didaktika. 1. vyd. Praha : Portál, 2002.
  • Magurová, Dagmar. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. a kol. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha : Grada, 2006.
  • Taliánová, Magda. Vybrané kapitoly z didaktiky ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2011. ISBN 978-80-7395-389-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr