Vyučující
|
-
Duková Ivana, PhDr. Mgr.
-
Papršteinová Markéta, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Zdraví a jeho determinanty. Metody výchovy ke zdraví a jejich používání. Zdravý způsob života. Obecná epidemiologie a metody její práce. Hygiena a epidemiologie v otázce ochrany veřejného zdraví. Výskyt infekčních onemocnění a jeho prevence. Prevence infekcí spojených se zdravotní péčí. Problematika závislostí. Pracovní lékařství. EU a WHO. Zdravotní politika WHO a EU. Realizace zdravotní politiky WHO na národní úrovni. Druha a formy zdravotnických služeb a podmínky jejich poskytování ve zdravotnických zařízeních. Mezinárodní klasifikace. Zdravotnická statistika. Zdraví a jeho determinanty. Metody výchovy ke zdraví a jejich používání. Realizace zdravotní politiky WHO na národní úrovni. Zdravotnická statistika a demografie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik dovedností
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studující s komplexní problematikou zdravotní politiky státu s přednostním zaměřením na prevenci s podporou zdraví. Předmět se dále cíleně zabývá mezinárodní spoluprací ve zdravotnictví, s úkoly WHO včetně její struktury, se základními zdravotnickými systémy ve světě a s orgány ochrany zdraví a jejich úkoly.
Absolvováním předmětu studující získá profesní znalosti a dovednosti z oblasti podpory a udržení zdraví při dodržování zdravého životního stylu, s efektivní edukací a s poskytováním informací při zjištěných rizicích a při přímém ohrožení zdraví jednotlivců, rodin a komunit. Studující používá různé výchovné metody v péči o zdraví a prevenci vzniku onemocnění u jedinců, skupiny a celé společnosti. Zná základy hygieny a epidemiologie v souvislosti s ochranou veřejného zdraví a aplikuje získané vědomosti a dovednosti v praxi. Orientuje se v národní i nadnárodní organizaci a aplikaci zdravotních politik a tyto poznatky umí využít ve své práci.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Posouzení zadané práce, Prezentace
Splnění 60% povinné účasti na přednáškách. Splnění 80% povinné účasti na cvičeních. Splnění zadané písemné práce. Splnění ústní zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
-
WHO: ZDRAVÍ 21 Osnova programu Zdraví pro všechny v Evropském regionu Světové zdravotnické organizace. Praha: WHO Regionální úřadovna pro Evropu, 2000.
-
DURDISOVÁ, J. Ekonomika zdraví. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 2005.
-
FAIT, T. a kol. Preventivní medicína. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Praha: Maxdorf Jessenius, 2008.
-
HOLČÍK, J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2010.
-
JANEČKOVÁ, H.; HNILICOVÁ, H. Úvod do veřejného zdravotnictví. 1. vyd. Praha: Portál, 2009.
-
KOMÁREK, L. a kol. Ochrana a podpora zdraví. 1. vyd. Praha: Nadace CINDI, 3. Lékařská fakulta UK, 2011.
-
KREBS, V. Sociální politika. 5. přeprac. a aktualiz. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2010.
-
NEŠPOR, K. Návykové chování. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007.
-
VRUBLOVÁ, Y. Zdravý životní styl. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005.
|