Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Historie a současnost zdravotně sociální péče o jedince s tělesným, mentálním a kombinovaným postižením. Osoba s tělesným, mentálním a kombinovaným postižením v systému zdravotně sociálních služeb a péče. Komplexní diagnostika. Zásady přístupu k osobám s tělesným, mentálním a kombinovaným postižením. Alternativní a augmentativní komunikace. Zdravotně sociální péče o osoby s tělesným, mentálním a kombinovaným postižením v systému ucelené rehabilitace. Ústavní péče a péče v rodině. Transformace pobytových služeb a preference služeb terénních a ambulantních. Aktivizační činnosti, využití terapeuticko-formativních přístupů. Volnočasové aktivity. Kompenzační a reedukační pomůcky. Systémový přístup k jedincům s poruchou autistického spektra. Systémový přístup k problematice péče o osoby s demencí. Intervence u osoby s psychiatrickým onemocněním. Role neziskového sektoru. Poskytování sociálních služeb, poradenství, standardy kvality sociálních služeb. Moderní trendy ve zdravotně sociální péči o jedince s tělesným, mentálním a kombinovaným postižením. Analýza strategických dokumentů. Transformace a deinstitucionalizace. Terapeutické metody. Využití alternativních a augmentativních komunikačních systémů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik dovedností
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je charakterizovat a vymezit základní specifika osob s tělesným, mentálním a kombinovaným postižením. Cílem je studující seznámit zejména s možnosti podpory těchto osob a vést je k optimalizaci profesního přístupu k těmto jedincům.
Studující zná historii a současnost péče o cílovou skupinu, její osobnostní charakteristiky, legislativu. Jsou mu jasné souvislosti v kontextu ucelené rehabilitace. Umí aplikovat své znalosti v praxi v jednotlivých organizacích poskytujících sociální a zdravotně sociální služby. Má znalosti z poradenství, standardů kvality sociálních služeb, volnočasových aktivit, bydlení, aktivizačních činností realizovaných u dané cílové skupiny.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
KPZ/P3URH
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Splnění povinné účasti na přednáškách. Splnění povinné 80% aktivní účast na cvičeních. Vypracování seminární práce. Splnění zápočtového testu a úspěšné vykonání ústní zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
-
ČADILOVÁ, V.; JŮN, H.; THOROVÁ, K. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. 1. vyd. Praha: Portál, 2007.
-
FISCHER, S.; ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Praha: Triton, 2008.
-
KVĚTOŇOVÁ - ŠVECOVÁ, L. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. 1. vyd. Brno: Paido, 2004.
-
NOVOSAD, L. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita: diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. 1. vyd. Praha: Portál, 2011.
-
OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: MU, 2005.
-
PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. 1. vyd. Brno: MSD, 2006.
-
SOBEK, J. a kol. Lidská práva v každodenním životě lidí s mentálním postižením. 1. vyd. Praha: Portus, 2007.
-
ŠTĚRBOVÁ, D. Sexualita osob s mentálním postižením. 1. vyd. Olomouc: VUP, 2007.
-
ŠVARCOVÁ - SLABINOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 1. vyd. Praha: Portál, 2011.
-
ŠVINGALOVÁ, D. Uvedení do teorie a praxe psychopedie. 1. vyd. Liberec: TUL, 2006.
|