Vyučující
|
-
Mandysová Petra, doc. MSN, Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod - základní terminologie, typy edukace, andragogika, vývoj edukace v ošetřovatelství a porodní asistenci, předpoklady edukace, právní normy. Edukační proces. Posuzování edukanta. Plán edukace. Realizace edukace. Hodnocení edukace - druhy evaluace, edukační záznam v praxi. Zkušenosti s edukací - diskuze: styl učení, připravenost se učit. Edukace v dětství, edukace dospělých, edukace v období stáří. Role rodiny v edukaci. Porozumění edukačním materiálům. Edukace klientů závislých na návykových látkách, klienta s handicapem a dalšími zvláštními potřebami. Cíle edukace, edukační plán, edukační smlouvy a příprava prostředí pro edukaci. Metody edukace. Hodnocení. Edukační záznam v praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Nácvik dovedností
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnutí prohlubujících informací o procesu edukace a praktický nácvik dovedností pro edukaci za použití široké škály edukačních metod.
Studující aplikuje poznatky a zkušenosti získané při přednáškách a cvičeních do praxe. Studující umí získat edukační anamnézu. Studující zvládá vypracování a použití edukace a edukačního programu u zdravých, nemocných a handicapovaných ve všech vývojových obdobích. Studující zvládá vypracování edukace a edukačních programů pro sestry a porodní asistentky. Studující úspěšně provádí evaluaci edukačního procesu. Studující je schopen na edukaci pohlížet ze systémového hlediska.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Posouzení zadané práce, Analýza výkonu studenta, Didaktický test
Splnění povinné 50% účasti na přednáškách. Splnění povinné aktivní 85% účasti na cvičeních. Zpracování zadané písemné práce. Splnění písemného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
BASTABLE, S. B. Essentials of patient education. 2. rev. vyd. Sudbury: Jones and Bartlett, 2016. ISBN 9781284104448.
-
BASTABLE, SB. Nurse as educator: Principles of teaching and learning for nursing practice. 3. vyd. Boston: Jones and Bartlett, 2008.
-
BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada, 2014.
-
JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010.
-
KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Portál, 2010.
-
MANDINCOVÁ, P. Psychosociální aspekty péče o nemocného: onemocnění štítné žlázy. Praha: Grada, 2011.
-
MANDYSOVÁ, P. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. 1. vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5.
-
McDONALD, ME. The nurse educator's guide to assessing learning outcomes. Brooklyn, NY: Jones and Bartlett Publishers, 2007.
-
NEMCOVÁ, J. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. 1. vyd. Martin: Osveta, 2010.
-
SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry: úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012.
-
ŠPATENKOVÁ, N.; SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: Geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada Publishing, 2015.
-
ŠULISTOVÁ, R,; TREŠLOVÁ M. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči pro sestry a porodní asistentky. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2012.
|