Předmět: Statistic and Mathem. Methods in Manag.

« Zpět
Název předmětu Statistic and Mathem. Methods in Manag.
Kód předmětu FES/ASMM
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 15
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Linda Bohdan, doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
Význam lidského úsudku a dat pro rozhodování a potřeby vědecké práce. Data a vědecký výzkum. Heuristika a zkreslení při rozhodování. Jak kvalitní je lidský úsudek? Využití statistických metod a úsudku při prognózování. Zkreslení při odhadu pravděpodobnosti. Rozhodování za nejistoty. Pravděpodobnostní a statistické myšlení při kauzálním modelování. Pravděpodobnostní a statistické myšlení při analýze statistické kauzality. Mechanické použití statistiky a chybné závěry při statistických analýz. Mechanické používání statistických testů. Kvazi-inferenční statistika. Statistická kauzalita a zdánlivé zákonitosti vztahů. Objektivita, subjektivita a pravděpodobnost. Statistická korelace a fyzikální kauzalita. Využití kvantitativního a kvalitativního marketingového výzkumu Kvalitativní a kvantitativní marketingový výzkum. Postup marketingového výzkumu. Sběr dat. Explorační a konfirmační typy výzkumu. Deskriptivní a kauzální výzkum. Provádění výběru a analýza dat. Specifická témata a aplikace. Návrh dotazníku. Vícerozměrné statistické metody. Studijní cíle, vliv počítačové revoluce, základní koncepty vícerozměrné analýzy. Analýza kategoriálních dat. Klasifikace vícerozměrných technik. Strukturovaný přístup k vícerozměrnému modelování, vícerozměrná regresní analýza. Diskriminační analýza, vícerozměrná analýza rozptylu, kanonická korelační analýza, faktorová analýza, shluková analýza, vícerozměrné škálování, vícerozměrné preference.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody samostatných akcí
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit doktorandy s nejnovějšími modifikacemi statistických metod tak, aby je uměli vhodně aplikovat ve svém hlavním oboru. Zejména by uměli hledat faktory stavu a vývoje nejdůležitějších jevů ve své oblasti a testovat jejich účinnost, což jim může umožnit dosažení původních vědeckých výsledků ve své disciplině. Předpokládají se znalosti základů počtu pravděpodobnosti, induktivních statistických úsudků, regresní a korelační analýzy, analýzy časových řad a určité zkušenosti z práce s aspoň jedním statistickým počítačovým produktem (minimálně s Excelem).
Student bude schopen aplikovat statistické metody ve svém oboru s cílem dosažení původních vědeckých výsledků ve své disciplině.
Předpoklady
Předpokladem zvládnutí předmětu je znalost teorie pravděpodobnosti, matematické statistiky, statistických metod a matematických metod.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonu studenta

Vypracování průběžných zadaných úkolů, závěrečný test s hodnocením alespoň 51%.
Doporučená literatura
  • Aaker, D. A. - Day,G.S. Marketing Research. New York, J. Wiley, 1990.
  • Anděl, J. Statistické metody.. Praha, Matfyzpress, 1998.
  • Armstrong, J. S. Principles of Forecasting: A Handbook for Researchers and Practitioners.. Kluwer Academic Publishers, Boston, 2003.
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost.. Karolinum Praha, 2002.
  • Foret, M. - Stávková, J. Marketingový výzkum: jak poznávat své zákazníky.. Grada, Praha, 2003.
  • Goodwin, P. - Wright, G. Decision Analysis for Management Judgment.. New York, Wiley, 1998.
  • Hebák, P. a kol. Vícerozměrné statistické metody (3).. Informatorium, Praha, 2005.
  • Hebák, P. - Hustopecký, J. - Jarošová, E. - Pecáková, I. Vícerozměrné statistické metody (1).. Informatorium, Praha, 2004.
  • Hebák, P. - Hustopecký, J. - Malá, I. Vícerozměrné statistické metody (2).. Informatorium, Praha, 2005.
  • Hebák, P. Pravděpodobnostní rozhodování v ekonomických situacích.. VŠE Praha, 1998.
  • Chisnall, P. M. Marketing Research.. England, McGraw - Hill, 1992.
  • McDonnnald, R.P. Faktorová analýza a příbuzné metody v psychologii.. Praha, Academia, 1991.
  • Přibová a kolektiv. Marketingový výzkum v praxi.. Praha, Grada, 1996.
  • Wang, Ch.:. Sense and Nonsense of Statistical Inference.. New York, Marcel Dekker, 1993.
  • Wright, G. - Goodwin, P. Forecasting with Judgment.. New York, Wiley, 1998.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta ekonomicko-správní Studijní plán (Verze): Informatics within Public Administration (2013) Kategorie: Ekonomie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta ekonomicko-správní Studijní plán (Verze): Informatics in Public Administration (2014) Kategorie: Ekonomie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta ekonomicko-správní Studijní plán (Verze): Informatics within Public Administration (2013) Kategorie: Ekonomie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta ekonomicko-správní Studijní plán (Verze): Informatics in Public Administration (2014) Kategorie: Ekonomie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -