Vyučující
|
-
Volejníková Jolana, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Atributy ekonomie jako vědy. Předvědecká etapa vývoje ekonomie. Klasická politická ekonomie a dílo Adama Smithe. Velký rozkol a marginalistická revoluce. Školy vzešlé z marginalistické revoluce. Rakouská škola. Americký institucionalismus a nová institucionální ekonomie. John Maynard Keynes a keynesovství. Další vývoj keynesovství. Školy protikeynesovské revoluce. Chicagská škola a její představitelé. Škola veřejné volby. Aktuální stav a problémy soudobé standardní ekonomie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody samostatných akcí
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je vytvořit u posluchače komplexní představu o vzniku a vývoji jednotlivých ekonomických škol, a to na základě poznání dobových, společensko-ekonomických okolností vzniku, zániku či modifikace jednotlivých ekonomických teorií.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonu studenta
Zpracování semestrální práce a její obhajoba.
|
Doporučená literatura
|
-
HOLMAN, R.a kol. Dějiny ekonomického myšlení. Praha: C. H. Beck, 1999.
-
SIRŮČEK, P.:. Hospodářské dějiny a ekonomická teorie: (vývoj, současnost, výhled). Slaný: Melandrium, 2007.
-
SIRŮČEK, P.:. Průvodce dějinami standardních ekonomických teorií. Slaný: Melandrium, 2003. Slaný: Melandrium, 2003.
-
Sojka, M. a kol. Dějiny ekonomických teorií. Praha, VŠE, 2002.
-
VOLEJNÍKOVÁ, J. Moderní kompendium ekonomických teorií. 1. vyd. Praha: Profess Consulting, 2005.
|