Předmět zaměřuje pozornost na metodu vědy jako logickou analýzu komplexu postupů a principů, kterými se dochází k vědeckým zákonům a vědeckým systémům. V první části je zkoumána povaha vědy a její pozice v rámci společenského myšlení a života, předmět se dotýká i vztahu mezi vědou a filozofií. V dalších částech je zkoumána vědecká metoda definovaná jako souslednost postupů, kterými se buduje vědecký systém. Největší pozornost je přitom věnována analýze, přičemž je východiskem výkladu předpoklad, že ve stabilizovaných fázích tvoří každá disciplína alespoň potenciální jednotu a je řiditelná alespoň dostatečně globální koncepcí. Potřebný akcent je kladen na induktivní a zejména deduktivní postupy. Nejde přitom o výklad teorie vědy, ale pouze o výklad metodologie jako její součástí. V nezbytném rozsahu se předmět zabývá gnoseologickými problémy.
|
-
ČECHÁK, V. Úvod do základů metodologie.. Praha: VŠFS - Eupress, 2007.
-
FAJKUS, B. Současná filosofie a metodologie vědy. Praha, 2005.
-
FAJKUS, B. Současná filozofie a metodologie vědy.. Praha: Filosofia, 2003.
-
HORNÝ, S., PALOVSKÁ, H., VÁCLAVÍKOVÁ, M. Systémová metodologie.. Praha: VŠE, 2001.
-
OCHRANA, F. Metodologie vědy. Úvod do problému.. Praha: Karolinum, 2009.
-
STRAUSS, A., CORBIN, J., JEŽEK, S. Základy kvalitativního výzkumu.. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999.
-
ŠESTÁK, Z. Jak psát a přednášet o vědě. Praha : Academia, 2000.
-
TULKA, J. Věda a vědecká metodologie II.. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2000.
-
TULKA, J. Věda a vědecká metodologie I.. Pardubice: Univerzita Pardubice, 1995.
|