Vyučující
|
-
Nováková Eva, Mgr. PhD.
-
Huschová Petra, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Introduction to syntax: terminology, simple sentence structure in English and in Czech. Sentence elements: formal, syntactic and semantic characteristics. Subject: grammatical, notional and general subject; Czech subjectless verbal sentences and their English equivalents. Predicate: syntactic types of verbs, sentence patterns. Adverbials - adjuncts: form, position, semantic roles. Adverbials - subjuncts, conjuncts, disjuncts: form, position, sematic roles. Non-finite verb forms as sentence elements: syntactic roles, Czech equivalents. Negation in English and in Czech: scope and focus of negation. Concord/agreement: grammatical, notional, proximity rules; apposition Complex noun phrase: head, premodification and postmodification; Czech equivalents. Communicative types of sentences: statements, commands, exclamations, questions. Minor sentence types, block language.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní teoretické poznatky o struktuře anglické a české věty jednoduché, o jednotlivých větných členech a komunikativní funkci vět. Kurz se zaměřuje na analýzu autentických struktur/textů za použití kontrastivního přístupu.
Studenti budou schopni užívat gramatické struktury anglického jazyka správně a vhodně v závislosti na kontextu. Budou schopni identifikovat jednotlivé větné členy, popsat větný vzorec a získané teoretické poznatky využít nejen k analýze textů, ale i pro svoji vlastní tvorbu. Dále získají kompetence pro srovnávání větných struktur v češtině a angličtině.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
KAA/GRA1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Posouzení zadané práce
aktivní účast v seminářích (maximálně 2 absence za semestr) splnění alespoň 2 ze 3 průběžných testů domácí úkol: rozbor textu
|
Doporučená literatura
|
-
BAKER, C. L. English Syntax. Cambridge: MIT Press, 1995.
-
BIBER, D., JOHANSSON, S.; LEECH G., CONRAD, S., FINEGAN, E. Longman Grammar of Spoken and Written English. Longman, London, 1999.
-
CLOSE, R.A. A University Grammar of English Workbook. Longman, 1974.
-
DUŠKOVÁ, L. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha, 1989.
-
DUŠKOVÁ, L. Studies in the English Language I, II. Praha, 1999.
-
DUŠKOVÁ, L. Syntax současné angličtiny - sbírka textů a příkladů k syntaktickému rozboru. Praha: Karolinum, 2002.
-
GREENBAUM, S.; QUIRK, R. A Student's Grammar of the English Language. Longman, 1990.
-
HUDDLESTON, R. and PULLUM, G.K. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge University Press, 2002.
-
CHALKER, S. A Student's English Grammar Workbook. Longman, 2000.
-
LOBECK, A. Discovering Grammar - An Introduction to English Sentence Structure. OUP, 2000.
-
MATHESIUS, V. A Functional Analysis of Present Day English on a General Linguistic Basis.. Praha: Academia, 1975.
-
NEWBY, M. The Structure of English. CUP, 2003.
-
QUIRK, R. et al. A Comprehensive Grammar of the English Language. Longman, 1985.
-
TÁRNYIKOVÁ, J. Chapters from Modern English Syntax I. (A communicative approach). Olomouc : Palackého univerzita v Olomouci, 2nd edition, 1993.
|