Vyučující
|
-
Reimannová Irena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do dějin pedagogiky; ideál humanity. Období protireformace - výchovou k nápravě věcí lidských - Jan Amos Komenský (1592-1670). Postavení pedagogiky mezi vědami - G.A. Lindner (1828 - 1887). Pozitivismus - František Krejčí (1858 - 1934). Všestranná výchova tělesná, rozumová a mravní - Josef Úlehla (1852 - 1933). Masarykův realismus - T. G. Masaryk (1850 - 1937). Syntéza antického naturalismu a křesťanského ideálu - František Drtina (1861 - 1925). Experimentální pedagogika - Otokar Kádner (1870 - 1936). Snahy o exaktní pedagogiku - pedopsychologie - František Čáda (1855 - 1917). Pedagogický realismus - Josef Hendrich (1888 - 1950). Syntetický pohled na vývoj pedagogiky - Otokar Chlup (1875 - 1965). Pokus o reformu českého školství - Václav Příhoda (1889 - 1979). Krize hodnot ve výchově.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
V cyklu seminářů je zmapován vývoj pedagogiky v České republice a vliv evropizace na současný stav české pedagogiky. Studenti získají přehled o vývoji pedagogického myšlení i o organizaci vzdělávání a vývoji filozofického přístupu k výchově a vzdělávání v proměnách času, ale i ve vztahu k současnosti.
Studenti budou schopni kriticky reflektovat společenské požadavky, jejich profesní kompetence se rozvine směrem k dovednosti anticipace budoucího vývoje v oblasti pedagogiky a jeho uchopení v projektování výuky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Posouzení zadané práce, Prezentace
1. Aktivní účast na seminářích. 2. Schéma/mapa představující 1 prostudovanou práci a biografii vybraného českého či zahraničního pedagoga z konce 19. a počátku 20. století a hodnotící platnost jejich myšlenek v současnosti. 3. Ústní zkouška ve formě kolokvia (prezentace "map" a diskuse nad nimi). 4. Seznam prostudované literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
CIPRO, M. Pedagogika a společnost. Praha: Vlastním nákladem autora, 1999.
-
CIPRO, M. Prameny výchovy. Praha: Vlastním nákladem autora, sv. 1-5,, 2002.
-
GRECMANOVÁ, H.; HOLOUŠOVÁ, D.; URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika I a II.. Olomouc: Hanex, 1998.
-
CHLUP, O. Vývoj pedagogických ideí v novém věku. Brno: Filosofická fakulta, 1925.
-
Kasper, Tomáš. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.
-
KRATOCHVÍL, L. Dějiny pedagogiky: přehledný výtah z přednášek. Chrudim: Vysoká škola pedagogická, 1946.
-
KUČERA, Z.; ŠTVERÁK, V. Chrestomatie z dějin pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova,, 1999.
-
KUČEROVÁ, S. Člověk. Hodnoty. Výchova. Prešov: Mana Con, 1996.
-
REBLE, A. Dejiny pedagogiky. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1993.
-
RÝDL, K. Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno: Zeman, 1994.
-
SINGULE. Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích..
-
STÖRIG, H. J. Malé dějiny filosofie. Praha:Zvon, 1991.
|