Předmět: Osobnostní a sociální výchova

« Zpět
Název předmětu Osobnostní a sociální výchova
Kód předmětu KAA/OSV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zitková Helena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
V tomto kurzu se studenti seznámí se základními principy, metodami a technikami osobnostní a sociální výchovy. Hlavní náplní semináře budou nejrozmanitější druhy aktivit orientované zejména na rozvoj komunikativních schopností, schopnosti empatie, sociálních dovedností (navazování a udržování mezilidských vztahů, řešení problémů, kooperace), ale také na podporu pozitivního sebepojetí a porozumění sobě samému. Veškeré aktivity budou zaměřeny prakticky a každý se bude moci přímo aktivně zapojit do jejich realizace.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 13 hodin za semestr
  • Samostatná kritická četba - 10 hodin za semestr
  • Projekt individuální - 4 hodiny za semestr
  • Projekt týmový - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem kurzu je poukázat na možnosti začlenění průřezového tématu osobnostní a sociální výchovy do výuky anglického jazyka, a to na základě vlastního prožitku a reflexe. Studenti si vyzkouší prvky dramatické výchovy, improvizaci, interakční hry, diskusní metody, relaxaci apod. v autentických situacích při vzájemné interakci a komunikaci. Předmět tak směřuje k rozvoji osobnostních, individuálních předpokladů každého jedince pro život se sebou samým i s druhými lidmi v aktuálním společenském kontextu a k rozvoji životních a sociálních (interakčních, vztahových) dovedností pro život s druhými lidmi.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Prezentace

Od studentů je požadována aktivní účast na semináři, povolené jsou maximálně 2 absence za semestr. Průběžné plnění všech požadavků a úkolů.
Doporučená literatura
  • MACHALÍKOVÁ, J.; MUSIL, R. Improvizace ve škole. Praha: Informatorium, 2015. ISBN 978-80-7333-120-7.
  • PORTMANNOVÁ, R. Jak zacházet s agresivitiou (150 her pro zvládnutí zlosti a agresivity). Portál, 1996. ISBN 80-7178-094-4.
  • VALENTA, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4473-5.
  • WILSON, K. Drama and Improvisation. OUP, 2008. ISBN 978-0-19-442580-3.
  • WRIGHT, A.; BETTERIDGE, D.; BUCKBY, M. Games for Language Learning. CUP, 2006. ISBN 978-0-521-61822-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): English for Education (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk - specializace v pedagogice (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní