Předmět: Rozvoj interkulturní komunikační kompetence

« Zpět
Název předmětu Rozvoj interkulturní komunikační kompetence
Kód předmětu KAA/RICC
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Reimannová Irena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Basic theoretical framework of intercultural communicative competence. Terminology connected to intercultural communicative competence, multicultural education, culture, acculturation, intercultural communication and intercultural competence etc. (intercultural - multicultural, culture, big C Culture - small c culture, subculture, language and culture, culture and society, nation, racism, ethnicity, etc.). Self awareness: one's own cultural identity and its formation (who am I and where do I belong, self-reflection, motivation, etc.). Awareness of others: what unites or separates people from different cultures; the nature and dangers of stereotyping; culture clashes and culture shock; sense of humor; reflection of others; respect, empathy, cooperation; etc. Attitudes: similarities and differences in values, beliefs, behaviours and norms; willingness to relativise them; pulling down the barriers; ability to decentre; tolerance; non-judgmental thinking; openness; curiosity; etc. Skills: savoir comprende (skills of interpreting and relating; mediation; a change in perspective) and savoir apprende / faire (skills of discovery and interaction, ability to compromise, negotiation of cultural misunderstandings, critical incidents, other useful communication strategies in intercultural settings; etc.). Knowledge: values, beliefs, assumptions; how own and other social groups and identities function and interact, etc. Proficiency in the host language: communicative language competence (What does he mean when he says? etc.). Critical cultural awareness: evaluation of cultures based on explicit criteria, perspectives, practises, products, etc. Continuous reflection of the process of perceiving and understanding intercultural communicative competence.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí, Demonstrace, Projekce, Nácvik dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem tohoto předmětu je rozvíjet schopnost porozumění různým kulturám (včetně vlastní), která studentům umožní úspěšně komunikovat s lidmi z ostatních kultur. Prostřednictvím výukových metod zdůrazňujících aspekty spolupráce, komunikace a vzájemného respektu (zejména dialogické metody, metody situační a inscenační, metody did. her aj.) jsou objevovány, zprostředkovány a sdíleny, pozorovány, analyzovány a interpretovány situace pěti domén interkulturní komunikační kompetence (doména vědomí, postojů, dovedností, znalostí i cizího jazyka) s cílem formovat vnímání a porozumění těmto doménám u studentů tohoto předmětu.
Tento studijní předmět rozvíjí všech pět domén interkulturní komunikační kompetence: vědomí, postoje, dovednosti, znalosti a dovednost v cizím jazyce studentů, a to jak v rovině komunikačních jazykových kompetencí (lingvistické, sociolingvistické, pragmatické), tak obecných kompetencí (deklarativní znalosti, dovednosti a praktické znalosti, ´existenciální´ kompetence, schopnost učit se).
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Posouzení zadané práce, Analýza výkonu studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor

Aktivní účast na seminářích. Plnění zadaných úkolů v průběhu semestru. Požadované materiály: Portfolio of my Intercultural Communicative Competence development (via ePortfolio Mahara).
Doporučená literatura
  • Byram, M., Fleming, M. Language Learning in Intercultural Perspective. CUP, 1998. ISBN 0 52162376 6.
  • Deardorf, D.K. (ed.). The SAGE Handbook of Intercultural Competence.. Los Angeles, 2009. ISBN 978-1412960458.
  • Gudykunst, W.B. Theorizing about Intercultural Communication.. Thousand Oaks, 2005. ISBN 978-0761927495.
  • lUSTIG, M. W., Koester, J. Intercultural Competence, Interpersonal Communication across Cultures.
  • Morgensternová, Monika. Interkulturní psychologie : rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1.
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Praha:ISV, 200.
  • Průcha, Jan. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1.
  • Průcha, Jan. Interkulturní psychologie : [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-280-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2015) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní