Předmět: Sociální a pedagogická komunikace ve škole

« Zpět
Název předmětu Sociální a pedagogická komunikace ve škole
Kód předmětu KAA/SPKS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Reimannová Irena, Mgr. Ph.D.
  • Zitková Helena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Komunikace, sociální komunikace, pedagogická komunikace a interakce. 2. Verbální a neverbální komunikace. 3. Anglický jazyk ve třídě. 4. Teacher talk. Learner talk. (modifikace, dotazování, zpětná vazba, atd.) 5. Řízení třídy, administrativní a organizační záležitost. 6. Komunikace s kolegy (klima školy, týmová práce, atd.) 7. Spolupráce s rodiči. 8. Reflexe a sebereflexe. 9. Péče o hlas, práce s hlasem. Duševní zdraví.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody samostatných akcí, Demonstrace, Nácvik dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je rozvoj profesní kompetence budoucích učitelů specificky v oblasti sociální a pedagogické komunikace ve škole.
V tomto předmětu studenti rozvinou konkrétní dovednosti, což bude zakotveno v situačně pojaté zkušenostně orientované výuce výcvikového charakteru. Zohledněny přitom budou relevantní teoretické znalosti (koncept komunikační kompetence, Krashenova teorie osvojování cizího jazyka) a klíčové dokumenty (např. Společný evropský referenční rámec pro jazyky).
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru, Systematické pozorování

Aktivní účast na seminářích (maximálně 2 absence) Průběžné plnění všech požadavků a úkolů
Doporučená literatura
  • Booher, D. Komunikujte s jistotou. Computer Press, 1999.
  • Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy. Portál, 2000.
  • DeVito, J.A. Základy mezilidské komunikace. Grada, 2001.
  • Dunn, O. Developing English with young learners. London: Macmillan Publisher Ltd, 1984.
  • Gavora, P. Učitel a žáci v komunikaci. 2005.
  • Halliwell, S. Teaching English in the Primary Classroom. Longman, 1992.
  • Honey, P. Tváří v tvář. Grada, 2002.
  • Hughes, G.S. A Handbook of Classroom English. Oxford: OUP, 1993.
  • Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Portál, 1998.
  • Lynch. Communication in the Language Classroom. OUP, 1996.
  • Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno, 1995.
  • Mareš, J., Křivohlavý, J. Sociální a pedagogická komunikace. SPN, 1990.
  • Mikuláštík, M. Komunikační dovednosti v praxi. Grada, 2003.
  • Pease, A. Řeč těla. Portál, 2001.
  • Scott, W.A., Ytreberg. Teaching English to Children. Longman, 1990.
  • Willis, J. Teaching English through English. Longman, 1981.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): English Language Teacher Education (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní