Vyučující
|
-
Huschová Petra, PhDr. Ph.D.
-
Nádraská Zuzana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Introduction. Functions of language. Linguistics as a science. System and structure. La langue, la parole. Linguistic sign. Communication. Levels of analysis. Phonetics and phonology. Morphology. Syntax. Semantics. Pragmatics. Discourse analysis, stylistics. Language typologies, a brief history of English. Social and geographical variation of language. History of linguistics, linguistic disciplines.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je poskytnout studentům rámec potřebný pro studium dalších jazykovědných kurzů. Kurz by měl podat přehled o jednotlivých úrovních jazyka a uvést základní pojmy a poznatky jazykových disciplín, které je zkoumají.
Po absolvování kurzu by studenti měli být schopni rozlišit jednotlivé strukturní úrovně jazyka a provést elementární jazykovědnou analýzu. Měli by být schopni rozlišit mezi jazykem jako systémem pravidel a jeho reálným použitím v kontextu. Kurz by měl studentům též pomoci ve zdokonalování komunikativní dovedností.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonu studenta
písemný test vycházející z přednášek a seminářů (75%) docházka na seminářích min. 80%
|
Doporučená literatura
|
-
Crystal, D. Cambridge Encyclopedia of the English Language. (2nd ed.). CUP, 2001.
-
Crystal, D. English as a Global Language. Cambridge University Press, 2000.
-
Crystal, D. The Penguin Dictionary of Language. (2nd ed.). Penguin Books, 1999.
-
Čermák, F. Jazyk a jazykověda. Praha, 1997.
-
Černý, J. Úvod do studia jazyka. Olomouc, 1998.
-
Fromkin, V. An Introduction to Language. New York, 1993.
-
Lyons, J. Language and Linguistics. CUP, 1992.
-
Quirk R, and G. Stein. English in Use. London, 1990.
-
TRUDGILL, P. AND J. HANNAH. International English ? A Guide to the Varieties of Standard English. (3rd ed.).. London, 1994.
-
Yule, G. The Study of Language. Cambridge, 2006.
|