Vyučující
|
-
Ježková Šárka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Relation of language and society. Models of interaction in society. Language and communities, varieties, regional and social dialects. Characteristics and functions of lingua franca, creole a pidgin. Language as a code: diglossia, bilingualism and multilingualism. Use of language and creating identity of an individual. Language and gender. Language and power. Language policy: dialect, language and nation. Language planning and education.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelený kurz zaměřený na teorii vztahu jazyka a společnosti s následnou aplikací pro didaktiku cizího jazyka, případně i výzkum v rámci diplomové práce. Teoretickým základem budou různé koncepty užití jazyka ve společnosti, v závislosti na historii i kultuře.
Studenti budou schopni posuzovat užití jazyka ve vztahu ke konkrétním funkcím ve společnosti a budou vedeni k tomu aplikovat získané poznatky ve výuce anglického jazyka.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
Studenti jsou povinni se aktivně účastnit seminářů a předložit vypracování dílčích úkolů zadaných v průběhu semestru (maximálně 2 absence za semestr). Písemná zkouška ověřuje aplikaci teoretických poznatků v práci s konkrétním jazykovým materiálem.
|
Doporučená literatura
|
-
MCCAY, L., HORNBERGER, N.H. Sociolinguistics and Language Teaching. Cambridge University Press, 1996.
-
ROMAINE, S. Language in Society. An Introduction to Sociolinguistics. Oxford University Press, 1994.
|