Student si osvojí základní východiska proměn a transformačních snah 90. let 20. století a porozumí jim v realitě školského systému s přesahem do současnosti. Seznámí se s trendy a koncepty pedagogiky v současnosti z hlediska celosvětového a zejména ve vybraných evropských zemích ( EU) a porozumí cílům, prostředkům a podmínkám komplexního výchovného procesu z hlediska individuálního rozvoje i společenských požadavků. Důraz je kladen na poorozumění současnému postavení a roli učitele i podmínkám jeho úspěšné činnosti. Cílem je také umět samostatně vyhledávat informace, efektivně je zpracovávat, analyzovat a kriticky hodnotit.
Student bude schopen samostatně vyhledávat informace, efektivně je zpracovávat, analyzovat a kriticky hodnotit. Zároveň by si měl utvářet vlastní názor na rozmanitost pedagogických teorií a konceptů, reflektovat vlastní zkušenost a prožitky z dosavadní výchovné a vzdělávací dráhy a umět je hodnotit ve vztahu k pedagogickým teoriím.
|
Ústní zkouška, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta, Rozhovor
Povinná aktivní účast na přednáškách i seminářích (max. 2 absence) Povinná účast na 1 exkurzi + prezentace v semináři. Kritická esej (minimálně 3 zdroje; rozsah: 3 strany A4)- téma: Ideální hodnocení z pohledu žáka a učitele (!Přijímají se jen původní studentovy práce.) Písemné zamyšlení nad prostudovaným textem (BADEGRUBER, B. Otevřené učení ve 28 krocích)+ následná účast ve skupinové diskusi; (!Přijímají se jen původní studentovy práce.) Předložení seznamu prostudované literatury (nejméně 10 položek - monografie, články, studie, onlinové zdroje apod.) Předložení vlastního portfolia (myšlenkové mapy, seznam literatury, 2x anotace - 1x základní literatura dle zaměření exkurze, 1x doporučená nebo dle vlastního výběru) Ústní zkouška.
|
-
--. kniha se zaměřením na zvolenou exkurzi (inspirace viz STAG).
-
literatura k reformním školám dle zaměření exkurze (odborná kniha, odborný článek).
-
BADEGRUBER, B. Otevřené učení ve 28 krocích. Praha: Portál, 1994.
-
Carlgren, F. Výchova ke svobodě. Praha: Baltazar, 1991.
-
Čapek, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi : kázeňské strategie, zásady odměňování a trestání, hodnocení a klasifikace, podpora a motivace žáků. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
-
GRECMANOVÁ, H.; URBANOVSKÁ, E. Waldorfská škola. Hanex Olomouc, 1996. ISBN 9788085783094.
-
Hansen-Čechová, Barbara. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí. 2009. ISBN 978-80-7367-388-8.
-
Kolář, Zdeněk. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
-
Kopřiva, Pavel . Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
-
Košťálová, Hana. Školní hodnocení žáků a studentů : se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-314-7.
-
NOVOTNÁ, M.; KREMLIČKOVÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha, SPN, 1997.
-
POL, M. Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy?. Brno, 1995. ISBN 9788021010970.
-
PRUCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-584-9.
-
ROHNER, R.; WENKE, H. Daltonské vyučování. Stále živá inspirace.. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-041-7.
-
RÝDL, K. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Praha: Public History, 1999. ISBN 80-902193-7-3.
-
Rýdl, Karel . Metoda Montessori pro naše dítě : inspirace pro rodiče a další zájemce. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2006. ISBN 80-7194-841-1.
-
Rýdl, Karel. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-87-0.
-
STARÁ, J. a kol. Slovní hodnocení na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-28-X.
-
STEINER, R. Waldorfská pedagogika. Metodika a didaktika. Opherus, 2003.
-
ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998.
-
ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2000.
-
Štrynclová, Gabriela. Summerhill : model antiautoritativní výchovy. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2003. ISBN 80-7194-541-2.
|