Vyučující
|
-
Reimannová Irena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Inquiry based learning: 1. Strategies and methods of research: - Surveys, Experiments - Ethnography, Phenomenology, Grounded theory - Mixed methods, Case studies - Action research 2. Research design. 3. Formulating a research problem, the function of hypotheses. 4. Validity, reliability, triangulation. 5. Data analysis. 6. Presentations of researches (design, data collection and analysis tools, final report).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí, Demonstrace, Nácvik dovedností
- Projekt týmový
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými základy metodologie pedagogického výzkumu, s přístupy, strategiemi a terminologií pedagogického výzkumu, dále jim pak poskytnout prostor pro realizaci cvičného výzkumného projektu.
V rámci předmětu je rozvíjena výzkumná kompetence studenta, který zde získává dovednosti, které jsou pro pedagogický výzkum klíčové: vymezení výzkumného problému, informační příprava výzkumu, formulace hypotéz, výběr zkoumaných osob, používání výzkumných metod a vyhodnocování získaných údajů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Posouzení zadané práce, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta, Didaktický test, Obhajoba vlastního projektu, Prezentace
Zápočet je udělen na základě: 1. Aktivní účasti (plnění zadaných úkolů v hodinách i v Moodle: unicom.upce.cz; heslo: UPEV16), v případě nepřítomnosti vypracování úkolů v blogu; v akademickém roce 2016/2017 je kurs realizován ve spolupráci s Gymnáziem a SOŠ Přelouč. Studenti navštíví školu v těchto termínech: 19.10., 9.11., 7.12. 2. Vypracování výzkumného projektu, jeho prezentace a obhajoby; určení pracovní náplně a odpovědnosti za plnění úkolů v rámci skupinové práce; 3. Přípravy, realizace a prezentace výzkumného šetření (práce v týmu, samostatná práce). Skupinové úkoly: - stanovení tématu a cíle výzkumu - zpracování výzkumného designu - vymezení kompetencí jednotlivých studentů - příprava, prezentace (s vizuální oporou např. MS PowerPoint) a obhajoba (znalost prezentované problematiky, včetně relevantní odborné a metodologické terminologie) závěrečné výzkumné zprávy - poskytování zpětné vazby v rámci skupiny i mezi skupinami (vzájemné hodnocení jednotlivých fází a závěrečné zprávy) Individuální úkoly: - zmapování dosavadního poznání ve zvolené výzkumné oblasti (úvod a teoretická východiska) - příprava a pilotáž výzkumných nástrojů (např. observační listy, rozhovor, dotazník, sociometrie, obsahová analýza a evaluace kurzu) - analýza, prezentace a diskuze zjištění (zpracování empirických dat)
|
Doporučená literatura
|
-
Bell, J. Doing Your Research Project. Second Edition. A Guide for First-time Researchers in Education and Social Science. Open University Press, 1993.
-
Brown, James Dean. Understanding research in second language learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. ISBN 0-521-31551-4.
-
Denscombe, M. The Good Research Guide. Open University Press, 2003.
-
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993.
-
Freeman, D. Doing Teacher Research. Heinle&Heinle, 1998.
-
Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu.. Paido Brno, 2000.
-
Chráska, M. Uvod do výzkumu v pedagogice. Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc:Univerzita Palackého, 2003.
-
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (ed.). Cesty pedagogického výzkumu. Paido, Brno, 2004.
-
Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Paido Brno, 2000.
-
Richards, J.; Lockhart Ch. Reflective Teaching in Second Language Classrooms. CUP, 1996.
|