Vyučující
|
-
Černá Monika, doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Basic theoretical framework of the theory of second language acquisition, terminology. First and second language acquisition. Error and error analysis: synchronic and diachronic perspective. Interlanguage. Learning theories and second language acquisition. Interlanguage studies: social, cognitive and linguistic aspects. Individual differences in second language acquisition: age, aptitude, motivation. Language learning strategies.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je uvést studenty do multidisciplinárního vědního pole zvaného second language acquisition, představit jim jeho strukturu a metodologii. Cílem je také zprostředkovat studentům, kteří si již osvojili poměrně vysokou míru znalosti jazyka a o jazyku v nejširším smyslu, hlubší vhled do problematiky osvojování a učení se druhému, cizímu jazyku. Studenti získají základní orientaci v tomto komplikovaném procesu, což jim umožní lépe reflektovat vlastní procesy osvojování a učení. Důraz bude kladen na samostatné studium odborné literatury, zejména na analýzu výzkumných zjištění. Pozn. Předmět USLA je nabízen jedenkrát za dva roky, tj. v akademickém roce 2016/2017.
Studenti si budou rozvíjet dovednost pracovat s informacemi a kriticky myslet. Naučí se samostatně zorientovat v problému, a to v diachronní i synchronní perspektivě. Dále si studenti budou rozvíjet prezentační a (sebe-)reflektivní dovednosti.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Obhajoba vlastního projektu, Prezentace
1. aktivní účast na seminářích (max. 2 absence) 2. prezentace zvoleného tématu 3. odevzdání seminární práce (analýza vybrané výzkumné studie) a následná diskuse Konkrétní požadavky na prezentaci a seminární práci budou specifikovány na první hodině a následně zveřejněny v IS STAG. Pozn. Předmět USLA je nabízen jedenkrát za dva roky, tj. v akademickém roce 2016/2017.
|
Doporučená literatura
|
-
Ellis, R. Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1997.
-
Ellis, R. The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press, 2008.
-
Gass, S., M.; Selinker, L. Second Language Acquisition. Routledge, 2008.
-
Hummel, K. M. Introducing Second LAnguage Acquisition. Chichester: Wiley-Blackwell, 2014.
-
Ortega, L. Understanding Second Language Acquisition. London: Hodder Education, 2009.
-
Spada, N.; Lightbrown, P. How Languages Are Learnt. Oxford: Oxford University Press, 2006.
|