Vyučující
|
-
Černá Monika, doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Understanding the concept of Special Educational Needs. Specific learning difficulties. Learner with dyslexia learning English. Exceptionally gifted learners. Individual learner differences. Differentiation. Specific teaching techniques in teaching English to learners with SEN. Material teaching aids.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí, Demonstrace, Nácvik dovedností, Pracovní činnosti
|
Výstupy z učení
|
Cílem studijního předmětu je dále rozvíjet profesní kompetenci studentů učitelství v oblasti práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Pozornost bude věnována tomu, jak specifické poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie atd.) a mimořádné nadání žáků ovlivňují procesy vyučování/učení anglického jazyka. V rámci předmětu se studenti učitelství naučí některé speciální potřeby žáků identifikovat a zohledňovat je při přípravě výuky.
Studenti rozvíjejí vlastní profesní kompetenci v oblasti pedagogické diagnostiky a řízení procesů vyučování s akcentem na diferenciaci. Osvojí si konkrétní techniky a strategie, které budou schopni efektivně využívat ve výuce jazykových prostředků a řečových dovedností v heterogenních třídách s integrovanými žáky mimořádně nadanými a s žáky se specifickými poruchami učení.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
KAA/DAJ1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta
1. aktivní účast na kontaktních hodinách (80%) 2. plnění průběžně zadávaných úkolů (v návaznosti na UCPX1) 3. účast na skupinové diskusi v závěru semestru (termín bude upřesněn)
|
Doporučená literatura
|
-
Broomfield, H., Combley, M. Overcoming Dyslexia.. Whurr Publishers, 1996.
-
Grenarová, R.; Vítková, M. Cizojazyčná výuka a nadaný žák. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5375-5.
-
Hříbková, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
-
Hurtová, D., Strnadová, I., Šigutová, M. Anglický nápadníček. OUP, 2006.
-
Layton, L., Deeny, K. Sound Practice: Phonological Awareness in the Classroom.. Fulton (David) Publishers Ltd., 2002.
-
OTT, P. How to Detect and Manage Dyslexia. Oxford : Heinemann Educational Books, 1997.
-
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.
|