Předmět: Vývoj anglického jazyka

« Zpět
Název předmětu Vývoj anglického jazyka
Kód předmětu KAA/VYAJ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Ježková Šárka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Goals of historical grammar. History and language, English in Indo-European context. Phonetics: Changes from Middle English to Modern English. Changes from Old English to Middle English. Interrelation between spelling and pronunciation. Older changes, European context. Comparative approach Morphology: Nouns and adjectives. Development of declension. Pronouns and articles. Verbs. System of tenses. Overview of the development of morphology. Major syntactic changes, analysis of the text. Vocabulary, periods of other languages influence. Recent development and changes, varieties of English.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí
Výstupy z učení
Cílem předmětu je objasnit vývojové tendence anglického jazyka a principy vývoje jazykového systému obecně. Vývoj je dán do souvislosti s vývojem literatury, kultury a celé společnosti.
Studenti se na základě diachronního pohledu na jazyk naučí lépe pochopit jazyk jako systém; na základě znalostí vývojových tendencí budou schopni vysvětlovat některé jevy současného jazyka, především z oblasti fonetiky a fonologie (ve vztahu k pravopisu), morfologie, slovní zásoby a stavby věty (na základě britské angličtiny) a také budou umět vysvětlit některé zdánlivé nepravidelnosti v současné angličtině, způsobené právě vývojem jazyka.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Posouzení zadané práce

Studenti jsou povinni se aktivně účastnit přednášek a seminářů (maximálně 2 absence za semestr). Zkouška se skládá z písemného testu zaměřeného na aplikaci poznatků o vývoji anglického jazyka po stránce fonologické, morfologické, syntaktické a lexikální (60 minut) a ústního pohovoru založeného na práci s textem.
Doporučená literatura
  • Barber, Charles. The English Language. A historical Introduction. CUP, 1993.
  • Baugh, A. C., Cable, T. A History of English. Routledge, 1993.
  • Bynon, Theodora. Historical Linguistics. CUP, 1993.
  • Freeborn, Dennis. From Old English to standard English ? a coursebook in language variation across time. New York : Palgrave Macmillan, 2006.
  • McMahon, April M.S. Understanding Language Change. CUP, 1995.
  • Vachek Josef. English Past and Present: An Introductory Course. SPN Praha, 1990.
  • Vachek Josef. Standard English in Historical Perspective. SPN Praha, 1991.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): English Language Teacher Education (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2015) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní