Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Předsudky, stereotypy, obrazy nepřítele. Typicky německé. České a německé kulturní standardy. Orientace na lidi a personál x věcná orientace. Respekt vůči strukturám x znevažování struktur. Simultánnost x důslednost. Improvizace x organizovanost. Kontrola orientovaná na lidi x kontrola orientovaná na pravidla. Prolínání profesní a soukromé sféry x oddělení profesní a soukromé sféry. Vysoký kontext, implicitnost, nepřímost x nízký kontext, explicitnost, přímost. Vyhýbání se konfliktům x mentalita konfrontace. Kolísající sebevědomí x stabilní sebejistota.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Jsou porovnávány historické, společenské, kulturní a ekonomické aspekty a odlišnosti Čechů a Němců, popřípadě Rakušanů. Důraz bude kladen zejména na odlišné pracovní styly zasazené do celkového interkulturního rámce globalizačních tendencí, prohloubení cizojazyčné komunikace o vnímání odlišností jiné kultury, jiných hodnot, norem a cílů.
Student ovládá problematiku česko-německých stereotypů a kulturních standardů a dokáže je aktivně využívat. Kurz povede k toleranci kulturních a profesních rozdílů, senzibilizaci odlišnosti a umožní studentům úspěšnější interkulturní spolupráci.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
KCJ/JNC4
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Aktivní účast na seminářích (min. 80%). Plnění průběžných úkolů seminářů, seminární práce k česko-německým vztahům (cca 5 stran, prezentace v semináři). Závěrečný test na nejméně.
|
Doporučená literatura
|
-
BAUSINGER, H. Typisch deutsch. Verlag C.H.Beck oHG, 2000.
-
BEHAL THOMSEN, H.; LUNDQUIST MOG, A.; MOG, P. Typisch deutsch?. Langenscheid, 1993.
-
CALLIO, C.; HEIDENREICH, B. Deutsche und Tschechen - Nachbarn im Herzen Europas. 1995.
-
HÖHNE, S.; NEKULA, M. Begegnung und Konflikt. Essen, 2001.
-
LÜGER, H-H. Routinen und Rituale in der Alltagskommunikation. Langensheidt, 1993.
-
SCHÄFERS, B.; ZAPF, W. Handwörterbuch zur Gesellschaft Deutschlands. Bundeszentrale für politische Bildung.
-
SCHOLL-MACHL, S. Die Deutschen - Wir Deutsche. Vandenhoeck % Ruprecht, Göttingen, 2003.
-
Scholl-Machl, S.; Nový, I. Perfekt geplant oder genial improvisiert?. Rainer Hampp Verlag, 2003.
|