Vyučující
|
-
Beníšková Bianca, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Poslech s porozuměním. Využití různých technik (otevřené, uzavřené úlohy, např. dichotomické, s výběrem odpovědí, přiřazovací, uspořádací). Poslechové texty jsou vybrány z autentických nahrávek, obsahují různé diskurzní typy a žánry. Čtení s porozuměním, porozumění různým typům psaných textů a jejich funkcím. Písemný projev,vhodný styl a adekvátní jazykové prostředky. Ústní projev.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody samostatných akcí, Pozorování, Nácvik dovedností
|
Výstupy z učení
|
Zkouška jazykové způsobilosti následuje po kurzech Jazyková cvičení I, II a III. Testuje úroveň komunikativní kompetence studentů v německém jazyce. Úspěšné složení této zkoušky je nezbytnou podmínkou pro pokračování ve studiu a je hodnoceno 7 kreditními body. Zkouška je strukturována následujícím způsobem: student prokáže dovednost používat jazyk v jeho mluvené formě jako prostředek komunikace v nejrůznějších situacích. K této části zkoušky přistupují kandidáti ve dvojicích, aby bylo možné využít testovací techniky jako např.diskuse, hraní rolí a umožnit kandidátům představit se i v jiných interakčních vzorcích (nejen v tradičním zkoušející - kandidát).
Studenti ovládají výslovnost (segmentální i suprasegmentální jevy), rozsah a vhodnost výběru slovní zásoby, mluvnickou správnost, plynulost projevu, interakční úroveň, využití kompenzačních strategií a kulturní citlivost.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
KCJ/JNC3
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Poslech s porozuměním Využitím různých technik (otevřené, uzavřené úlohy, např. dichotomické, s výběrem odpovědí, přiřazovací, uspořádací) je testována dovednost globálně porozumět slyšenému textu, vybrat specifickou informaci, odhadnout význam neznámých slov na základě kontextu atd. Poslechové texty jsou vybrány z autentických nahrávek, obsahují různé diskurzní typy a žánry. Čtení s porozuměním Využitím rozmanitých technik (podobně jako u poslechu) se zjišťuje odlišná úroveň porozumění různým typům psaných textů a jejich funkcím. Písemný projev Testována je dovednost přesně a plynule se vyjádřit v písemném projevu, s ohledem na recipienta volit vhodný styl a adekvátní jazykové prostředky. Hodnotí se přesnost, struktura a organizace textu, jasnost a přehlednost, originalita myšlenek. Ústní projev Student prokáže dovednost používat jazyk v jeho mluvené formě jako prostředek komunikace v nejrůznějších situacích. K této části zkoušky přistupují kandidáti ve dvojicích, aby bylo možné využít testovací techniky jako např.diskuse, hraní rolí a umožnit kandidátům představit se i v jiných interakčních vzorcích (nejen v tradičním zkoušející - kandidát). Hodnotí se výslovnost (segmentální i suprasegmentální jevy), rozsah a vhodnost výběru slovní zásoby, mluvnická správnost, plynulost projevu, interakční úroveň, využití kompenzačních strategií a kulturní citlivost.
|
Doporučená literatura
|
-
Deutsche Grammatik. Heidelberg, 1991.
-
DREYER; SCHMITT. Lehr- und Übungsbuch der dt. Grammatik.
-
HUEBER, V. em-Abschlusskurs (Lehr- und Arbeitsbuch). Max Hueber Verlag, 2000.
-
MÜLLER; KÜPPERS; WIEMER; WILLKOP. Auf neuen Wegen. Max Hueber Verlag, 2000.
-
WEINRICH, H. Textgrammatik der dt. Sprache. Mannheim, 1993.
|