Předmět: Koučování a teambuilding

« Zpět
Název předmětu Koučování a teambuilding
Kód předmětu KDMML/AKOTP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pojkarová Kateřina, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Podstata a smysl koučování. Vymezení pojmu kouč a koučovaný, bariéry. Model GROW, ADAPT. Otázky, hodnocení, sebehodnocení, zpětná vazba. Nástroje koučování - naslouchání, vizualizace, zaměření na řešení. Nástroje koučování - reflektování komunikace, psycho-logický svět. Vymezení pojmů skupina a tým. Týmové role. Formování skupiny, skupinová dynamika. Riziková chování ve skupině. Řešení konflikty. Pilíře a cíle outdoorových kurzů. Formy a typy programů používaných na kurzech. Časová rezerva, shrnutí probrané látky.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody samostatných akcí, Pozorování, Nácvik dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základním principem koučování a nástroji, které je možno v jeho rámci využít. Dále pak je předmět zaměřen skupiny a týmy, především na vývojové fáze skupiny, riziková chování, řešení konfliktů a v neposlední řadě na rozvoj týmové spolupráci.
Po absolvování předmětu student rozumí koučování a ví, jak tento odlišný přístup při vedení lidí používat, zná jednotlivé modely koučování i nezbytné nástroje a je schopen koučovat sebe i druhé. Rozumí tomu, jak funguje tým, k čemu se hodí outdoorové kurzy rozvoje týmové spolupráce a ví, kdy je vhodné je použít.
Předpoklady
Předpokládá se základní znalost personálního managementu a vztahů mezi lidmi.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Posouzení zadané práce, Rozhovor, Systematické pozorování, Dotazník

Student musí v průběhu semestru i při závěrečné zkoušce prokázat porozumění řešeným problémům a schopnost samostatně koučovat a vést tým. Konkrétní požadavky sdělí studentům vyučující v prvním týdnu semestru.
Doporučená literatura
  • Carnegie, D. Jak získávat přátele a působit na lidi.
  • Covey, S.R. 7 návyků skutečně efektivních lidí.
  • Daňková. M. Koučování. Kdy, jak a proč.
  • Pojkarová, Kateřina. Koučování a teambuilding : studijní opora. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2013. ISBN 978-80-7395-606-6.
  • Rosenberg, M.B. Nenásilná komunikace. 2015. ISBN 978-80-247-5549-6.
  • Svatoš. Vladimír, Lebeda, Petr. Outdoor trénink pro manažery a firemní týmy. Praha: Grada, 2005.
  • Whitmore, John. Koučování. Rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti. Praha, 2002.
  • Zahrádková, E. Teambuilding - cesta k efektivní spolupráci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Dopravní fakulta Jana Pernera Studijní plán (Verze): Dopravní management, marketing a logistika (2014) Kategorie: Doprava a spoje 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Dopravní fakulta Jana Pernera Studijní plán (Verze): Dopravní management, marketing a logistika (2016) Kategorie: Doprava a spoje 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Dopravní fakulta Jana Pernera Studijní plán (Verze): Dopravní management, marketing a logistika (2013) Kategorie: Doprava a spoje 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní