Vyučující
|
-
Pojkarová Kateřina, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Podstata a smysl koučování. Vymezení pojmu kouč a koučovaný, bariéry. Model GROW, ADAPT. Otázky, hodnocení, sebehodnocení, zpětná vazba. Nástroje koučování - naslouchání, vizualizace, zaměření na řešení. Nástroje koučování - reflektování komunikace, psycho-logický svět. Vymezení pojmů skupina a tým. Týmové role. Formování skupiny, skupinová dynamika. Riziková chování ve skupině. Řešení konflikty. Pilíře a cíle outdoorových kurzů. Formy a typy programů používaných na kurzech. Časová rezerva, shrnutí probrané látky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody samostatných akcí, Pozorování, Nácvik dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základním principem koučování a nástroji, které je možno v jeho rámci využít. Dále pak je předmět zaměřen skupiny a týmy, především na vývojové fáze skupiny, riziková chování, řešení konfliktů a v neposlední řadě na rozvoj týmové spolupráci.
Po absolvování předmětu student rozumí koučování a ví, jak tento odlišný přístup při vedení lidí používat, zná jednotlivé modely koučování i nezbytné nástroje a je schopen koučovat sebe i druhé. Rozumí tomu, jak funguje tým, k čemu se hodí outdoorové kurzy rozvoje týmové spolupráce a ví, kdy je vhodné je použít.
|
Předpoklady
|
Předpokládá se základní znalost personálního managementu a vztahů mezi lidmi.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Posouzení zadané práce, Rozhovor, Systematické pozorování, Dotazník
Student musí v průběhu semestru i při závěrečné zkoušce prokázat porozumění řešeným problémům a schopnost samostatně koučovat a vést tým. Konkrétní požadavky sdělí studentům vyučující v prvním týdnu semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Carnegie, D. Jak získávat přátele a působit na lidi.
-
Covey, S.R. 7 návyků skutečně efektivních lidí.
-
Daňková. M. Koučování. Kdy, jak a proč.
-
Pojkarová, Kateřina. Koučování a teambuilding : studijní opora. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2013. ISBN 978-80-7395-606-6.
-
Rosenberg, M.B. Nenásilná komunikace. 2015. ISBN 978-80-247-5549-6.
-
Svatoš. Vladimír, Lebeda, Petr. Outdoor trénink pro manažery a firemní týmy. Praha: Grada, 2005.
-
Whitmore, John. Koučování. Rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti. Praha, 2002.
-
Zahrádková, E. Teambuilding - cesta k efektivní spolupráci.
|