Předmět: Sociologický průzkum

« Zpět
Název předmětu Sociologický průzkum
Kód předmětu KDMML/ASOCP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Gottwald Dalibor, Ing. Ph.D.
  • Prouzová Marie, PhDr. Bc.
Obsah předmětu
Vymezení problematiky sociologického průzkumu v systému vědeckých disciplín (multidisciplinární přesah sociologického průzkumu ve vztahu k dalším oborům, představení základních institucí, představení významných informačních databází - univerzitní databáze, on-line světové databáze) . Vymezení základních pojmů I (výzkumná otázka, hypotéza, indikátor, koncept, operacionalizace atd.). Vymezení základních pojmů II (typy proměnných - závislá, nezávislá; určení možných způsobů vykazování proměnných - poměrová, pořadová, nominální, intervalová). Úvod do metodologie (základní vědecké metody, typologie metod - kvantitativní versus kvalitativní, nomotetické versus idiografické, projekt výzkumu, studium literatury a dalších pramenů. Základní typologie hypotéz (zásady pro správné stanovení hypotéz, nástroje pro ověřování a testování hypotéz). Výběr respondentů (problematika reprezentativnosti vzorku, homogenizace výběrového souboru, pravděpodobnostní výběry, záměrné výběry). Výzkumné metody a techniky sběru dat (kvantitativní výzkumné projekty, kvalitativní výzkumné projekty, triangulace metod). Dotazníkové šetření (typy otázek v rámci dotazníku, konstrukce otázek v rámci dotazníku, formy distribuce dotazníků, nástroje pro tvorbu dotazníků - google forms, výzkumný design). Závěrečná zpráva realizovaného výzkumu (zpracování dat, třídění a čištění dat, identifikace předvýzkum - pilotní projekt v rámci závěrečné zprávy, nejčastější chyby ve výzkumných projektech). Případové studie (typologie případových studií; možnosti využití případových studií jako metody k ověření hypotéz). Obsahová analýza textu (postup zpracování přehledové studie - volba tématu, rešerše literatury, analytická fáze práce se zdroji, syntetická fáze práce se zdroji). Tvorba odborného textu (formální náležitosti odborných prací - úvod, literární rešerše, metodologie, výsledky, diskuze, závěr; praktický exkurz aktuálních výzkumů v oblasti dopravy a spojů. Závěrečné shrnutí obsahu přednášek.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik dovedností
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními principy výzkumného procesu. Jedná se zejména o charakteristiku hlavních výzkumných metod v problematice průzkumu trhu. Předmět je rozdělen do tří základních tematických celků. V první řadě se jedná o seznámení posluchačů se základními pojmy souvisejících s výzkumným procesem - metodologie jako nauka o výzkumných metodách, dále pak také problematika stanovení výzkumných otázek a formulace hypotéz. V druhé řadě se jedná o podrobnější analýzu hlavních kvantitativních metod empirického výzkumu, zejména se zaměřením na dotazníkové šetření. Poslední část je věnována praktickému exkurzu - seznámení posluchačů s aktuálními existujícími výzkumy, zejména se zaměřením na oblast dopravy a spojů. Předmět je koncipován tak, aby poskytl praktický návod pro navržení a následnou realizaci vlastního výzkumného projektu. Posluchač by měl být po absolvování předmětu schopen aplikovat osvojené metodologické znalosti ve vlastním výzkumu, jež je součástí seminárních, bakalářských a diplomových prací.
Absolvováním předmětu si student osvojí poznatky v problematice zpracování a vyhodnocení dat. Hlavní důraz bude kladem především na problematiku osvojení základních metod, jež jsou relevantní v rámci sociologického průzkumu. Studenti si osvojí praktické poznatky v oblasti sociologického průzkumu, zejména pak v rámci praktické realizace vlastního výzkumného projektu.
Předpoklady
Výuka je nezávislá na ostatních předmětech.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Posouzení zadané práce

Účast na přednáškách a cvičeních je povinná. Na počátku semestru se studenti rozdělí do cca 4 členných skupin. Každá skupina zpracuje zadané nebo po odsouhlasení vyučujícího vlastní téma formou sociologického průzkumu. Na konci semestru každá skupina seznámí ostatní s výsledky svého průzkumu. Poté student podílejcí se na práci skupiny získá zápočet. Hodnocení kvality a úrovně provedeného výzkumu bude součástí hodnocení při zkoušce. Dále při zkoušce musí student prokázat porozumění řešeným problémům a vědomosti v rozsahu probrané látky.
Doporučená literatura
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. 4. nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011.
  • Hauge, Paul. Průzkum trhu : příprava, výběr vhodných metod, provedení, interpretace získaných údajů. Brno: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-917-8.
  • Punch, Keith. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9.
  • ŘAZANKOVÁ, Hana. Analýza dat z dotazníkového šetření. Praha, 2010. ISBN 9788074310195.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Dopravní fakulta Jana Pernera Studijní plán (Verze): Management elektronických komunikací a poštovních služeb (2014) Kategorie: Doprava a spoje 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Dopravní fakulta Jana Pernera Studijní plán (Verze): Dopravní management, marketing a logistika (2014) Kategorie: Doprava a spoje 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Dopravní fakulta Jana Pernera Studijní plán (Verze): Management elektronických komunikací a poštovních služeb (2013) Kategorie: Doprava a spoje 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Dopravní fakulta Jana Pernera Studijní plán (Verze): Dopravní management, marketing a logistika (2013) Kategorie: Doprava a spoje 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní