Předmět: Management I

« Zpět
Název předmětu Management I
Kód předmětu KDMML/PMGDK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lejsková Pavla, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojetí a východiska managementu, definice pojmu management, vývoj teorie managementu. Podstata a klasifikace manažerských funkcí. Plánování, postup při sestavování plánů, členění plánů. Podnikatelská strategie. Organizování, formy organizačních struktur. Personalistika - význam a funkce. Vedení lidí, motivace, vývoj koncepcí motivace. Kontrola, fáze kontrolního procesu. Podstata a smysl rozhodování. Profil manažera, požadavky na manažera. Komunikace, vnitřní a vnější komunikace podniku.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí
  • Příprava na zkoušku - 35 hodin za semestr
  • Projekt individuální - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Samostatná kritická četba - 25 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) - 10 hodin za semestr
  • Sběr materiálu - 5 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 18 hodin za semestr
Výstupy z učení
Seznámit posluchače se základy managementu, s jeho vývojem ve světě a s jeho jednotlivými funkcemi.
Po absolvování předmětu se student umí orientovat v základních manažerských pojmech. Zná základní teorie managementu a základní manažerské funkce.
Předpoklady
Předpokládá se absolvování předmětu Makroekonomie a Mikroekonomie a základní znalosti z oblasti sociologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Posouzení zadané práce

Student musí v průběhu semestru i při závěrečné zkoušce prokázat porozumění řešeným problémům a schopnost samostatně či v týmu studentů řešit zadané případové studie. Konkrétní požadavky sdělí studentům vyučující v prvním týdnu semestru.
Doporučená literatura
  • Blažek L. Management. Praha Grada, 2011.
  • Cejthamr V., Dědina J. Management a organizační chování. Praha Grada, 2010.
  • LHOTSKÝ, J. Strategický management - jak zajistit budoucí úspěch podniků. Praha: Computer Press, 2010. Praha, 2010.
  • Petříková R. Moderní management znalostí. Praha: Grada, 2010.
  • Veber, Jaromír. Management : základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-200-0.
  • Vodáček L., Vodáčková O. Moderní management v teorii a praxi. Praha Management Press, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Dopravní fakulta Jana Pernera Studijní plán (Verze): Dopravní management, marketing a logistika (2013) Kategorie: Doprava a spoje 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Dopravní fakulta Jana Pernera Studijní plán (Verze): Dopravní management, marketing a logistika (2016) Kategorie: Doprava a spoje 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Dopravní fakulta Jana Pernera Studijní plán (Verze): Dopravní management, marketing a logistika (2014) Kategorie: Doprava a spoje 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní