Předmět: Marketing v poštovních službách

« Zpět
Název předmětu Marketing v poštovních službách
Kód předmětu KDMML/PMRSK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Švadlenka Libor, doc. Ing. Ph.D.
  • Hruška Roman, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Vysvětlení základních marketingových pojmů. Marketingový management. Marketingové plánování podniku. Sběr marketingových informací a segmentace trhu. Konkurence. Životní cyklus produktu a cenotvorba. Marketingové cesty. Marketingová komunikace. Marketingové prostředí EU. Marketing ve službách. Specifika sektoru poštovních služeb. Marketingový mix v poštovních službách, tj. produkt, cena, prodejní místo, propagace, lidé , procesy a materiálové prostředí v sektoru poštovních služeb.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Kontaktní výuka - 16 hodin za semestr
  • Projekt individuální - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 35 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) - 15 hodin za semestr
  • Samostatná kritická četba - 20 hodin za semestr
  • Sběr materiálu - 15 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu Marketing v poštovních službách je seznámit studenty se základy marketingu a následně s jeho specifiky v rámci sektoru poštovních služeb.
Po absolvování předmětu se student umí orientovat v základních marketingových pojmech. Umí marketingově plánovat, umí analyzovat marketingové prostředí nejen poštovního podniku, a to i na základě vlastního marketingového výzkumu. Zná principy cenotvorby. Dokáže analyzovat různé varianty distribuce zboží a služeb. Zná specifika marketingu služeb a potažmo poštovních služeb a umí aplikovat 7 P marketingového mixu do oblasti poštovních služeb.
Předpoklady
Předpokládá se znalost základních pojmů z oblasti obecného marketingu.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Posouzení zadané práce

Student musí v průběhu semestru i při závěrečné zkoušce prokázat porozumění řešeným problémům a schopnost samostatně či v týmu studentů řešit zadané případové studie. Konkrétní požadavky sdělí studentům vyučující v prvním týdnu semestru.
Doporučená literatura
  • Foret, Miroslav. Marketingový výzkum : jak poznávat své zákazníky. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0385-8.
  • HAGUE, P. Průzkum trhu. Brno, 2003. ISBN 80-7226-917-8.
  • JANEČKOVÁ, L., VAŠTÍKOVÁ, M.:. Marketing služeb, Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 8071699450.
  • KOTLER, P.:. Marketing management. Praha: Victoria Publishing, 2001. ISBN 8024700166.
  • Švadlenka, Libor. Marketing v poštovních službách : studijní opora. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2013. ISBN 978-80-7395-599-1.
  • Švadlenka, Libor. Marketing v poštovních službách. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2006. ISBN 80-7194-839-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Dopravní fakulta Jana Pernera Studijní plán (Verze): Management elektronických komunikací a poštovních služeb (2013) Kategorie: Doprava a spoje 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Dopravní fakulta Jana Pernera Studijní plán (Verze): Management elektronických komunikací a poštovních služeb (2014) Kategorie: Doprava a spoje 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Dopravní fakulta Jana Pernera Studijní plán (Verze): Management, marketing a logistika ve spojích (2016) Kategorie: Doprava a spoje 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní