Předmět: Základy managementu

« Zpět
Název předmětu Základy managementu
Kód předmětu KDMML/PZMEP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hruška Roman, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojetí a východiska managementu, definice pojmu management, vývoj teorie managementu. Podstata a klasifikace manažerských funkcí. Plánování, postup při sestavování plánů, členění plánů. Podnikatelská strategie. Organizování, formy organizačních struktur. Řízení lidských zdrojů - význam a funkce. Vedení lidí, motivace, vývoj koncepcí motivace. Kontrola, fáze kontrolního procesu. Podstata a smysl rozhodování. Profil manažera, požadavky na manažera. Komunikace, vnitřní a vnější komunikace podniku. Podniková kultura. Moderní vývojové tendence managementu. Závěr a ukončení předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí, Pozorování, Demonstrace
Výstupy z učení
Seznámit posluchače se základy managementu, s jeho vývojem ve světě a s jeho jednotlivými funkcemi.
Po absolvování předmětu může pracovat jako špičkový manažer v různých organizacích.
Předpoklady
Student musí ovládat základy ekonomiky a teorii oboru, například dopravy, kde chce pracovat.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Posouzení zadané práce, Analýza výkonu studenta

Vypracovat referát na zvolené téma z oblasti teorie managementu, případně ji aplikovat na konkrétní organizaci.
Doporučená literatura
  • Hittmár, Štefan. Management I. Pardubice: Univerzita Pardubice, 1997. ISBN 80-7194-111-5.
  • KOONTZ, H., WEIHRICH, H.:. Management. Praha: 1993. Praha, 1993. ISBN 8085605457.
  • Veber, Jaromír. Management : základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-7261-029-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Dopravní fakulta Jana Pernera Studijní plán (Verze): Management, marketing a logistika ve spojích (2013) Kategorie: Doprava a spoje 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní