Vyučující
|
-
Zelenka Jaromír, doc. Ing. CSc.
-
Tesař Miroslav, doc. Ing. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Zaměření DP-SV: Valení kola za působení boční síly. Mechanika přenosu sil mezi pneumatikou a vozovkou. Skluzová charakteristika pneumatik. Hydrodynamický člen v převodném ústrojí. Automatické převodovky. Zatáčení vozidel, systémy pro zvýšení stability v zatáčce. Stabilita speciálních vozidel, vliv přepravy kapalných látek. Metody modelování dynamiky jízdy. Zaměření DP-KV: (rozsah 24 h - 12 hod společné přednášky + 12 hod. individuelní konzultace) Energetické, silové, odporové i další parametry pro volbu kolejových dopravních systémů. Řešení kontaktu styku kola s kolejnicí. Mechanismus přenosu tečných sil. Jízda v přímé, problematika její stability. Teorie pojezdu v oblouku, bezpečnost proti vykolejení. Kinematické a dynamické parametry pohonů. Kriteriální a mezní podmínky. Řešení pohonu jako torzního systému. Vlastní tvary n-hmotového systému, vlastní čísla a frekvenční charakteristiky. Mezní podmínky trakčních a brzdných procesů jako limitující faktory.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Zaměření DP-SV: Cílem předmětu je prohloubení znalostí z teorie jízdy vozidel, zejména vztah mezi parametry vozidla a stabilitou a ovladatelností a vliv změn konstrukčních parametrů vozidla na stabilitu a ovladatelnost. Studenti se seznámí i se způsoby a možnostmi využití matematické simulace při testování vozidel a výzkumu jízdních vlastností. Zaměření DP-KV: Rozhodující teoretické postupy v konstrukci vozidel. Kontaktní geometrie systému kolo-dopravní cesta. Tečné síly ve styku a mechanismus adheze. Stabilita vozidla v přímém úseku a průjezd vozidla obloukem. Teorie vypružení s ohledem na mezní účinky na dopravní cestu a hodnocení jízdních vlastností. Optimalizace a cesty využití trakčního výkonu, přenosy a pohony jejich kinematika a dynamika. Brzdné procesy a mezní podmínky.
Schopnost analyzovat problematiku spojenou s pohybem vozidla, schopnost použít teoretické znalosti na řešení konkrétních případů v oblasti pohybu vozidel. Vyvozovat závěry pro další postup řešení. Základní znalosti vědeckého přístupu k řešení úloh.
|
Předpoklady
|
Znalosti teorie vozidel na úrovni navazujícího magisterského studia daného oboru. Znalost a schopnost aplikovat matematické metody a výpočetní postupy na problematiku související s pohybem vozidel.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Prokázat znalosti dané problematiky. Hlavní pozornost věnovat tématům v souladu se zaměřením doktorské práce. Zkouška z předmětu je ústní. Její obsah a trvání jsou stanoveny v souladu se Studijním a zkušebním řádem Univerzity Pardubice.
|
Doporučená literatura
|
-
ČÁP, J. a kol. Teorie vozidel. Žilina: VŠDS, 1991.
-
ČÁP, J. Příspěvky z Scientific Papers of the University of Pardubice, series B, č. 2,3,4,5,3. ročník 96-2000. ISBN 80-7194-207-3.
-
Knothe, Klaus. Schienenfahrzeugdynamik. Berlin: Springer-Verlag, 2003. ISBN 3-540-43429-1.
-
Švejnoch, Vladimír. Teorie kolejových vozidel. Praha: České vysoké učení technické, 1991. ISBN 80-01-00622-0.
-
TESAŘ, Miroslav, VALA, Miroslav. Teorie a konstrukce silničních vozidel I. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2003. ISBN 80-7194-503-X.
-
Vlk, František. Dynamika motorových vozidel : jízdní odpory, hnací charakteristika, brzdění, odpružení, řízení, ovladatelnost, stabilita. Brno: Nakladatelství a vydavatelství Vlk, 2000. ISBN 80-238-5273-6.
-
Vlk, František. Úlohy z dynamiky motorových vozidel : výkon vozidla, brzdné vlastnosti, kmitání, řiditelnost a ovladatelnost. Brno: Nakladatelství a vydavatelství Vlk, 2001. ISBN 80-238-6574-9.
|