Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Inovace v podniku (úloha, charakteristika, základní používané pojmy), zdroje inovací. Úloha inovací v současném podnikání, inovace a ekonomický růst (význam inovací pro ekonomický růst státu, podpora inovačního procesu). Řízení inovací, přístupy k managementu inovací. Řízení inovací z hlediska vnějších a vnitřních vazeb firmy. Strategické řízení inovací, inovační strategie v současném tržním prostředí. Faktory ovlivňující inovační a investiční strategii firmy v prostředí managementu změn. Taktické řízení inovací, plánování, hodnocení a rozhodování o inovačních projektech / portfoliu inovačních projektů. Operativní řízení inovací, příprava a realizace komplexních inovačních projektů. Výrobkový inovační proces a jeho operativní řízení. Hodnocení inovačních projektů, rozhodovací investiční úlohy. Měření efektu inovačního procesu. Investiční program firmy. Management výzkumu a vývoje, výzkum a vývoj jako specifický zdroj inovací. Plánování, realizace a kontrola výzkumu a vývoje. Výsledky výzkumu a vývoje a jejich právní ochrana. Budování strategických dovedností a znalostí. Partnerství a spolupráce. Klastrové iniciativy. Transfer technologií, podstata a význam transferu technologií. Licence, licenční smlouva, druhy licencí, další formy transferu technologií. Specifika řízení inovací v chemickém průmyslu. Historie, současnost, budoucí vývoj inovací v chemickém průmyslu v ČR. Podpora inovací v ČR a v rámci EU, národní inovační strategie a strategie EU pro V&V a inovace. Inovace pro udržitelný rozvoj. Podstata a význam udržitelného rozvoje, investice do technologií podporujících udržitelný rozvoj, environmentální chování. Tvorba inovativních týmů. Lidský faktor v inovačním procesu. Kreativita, motivace a konflikty.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače s moderním pojetím managementu inovací se zaměřením na ekonomickou efektivnost, dále jsou představeny současné proinovační politiky a podmínky v prostředí Evropské Unie, vztah managementu inovací k chemickým a potravinářským výrobám, k životnímu prostředí a udržitelnému rozvoji.
Posluchač po absolvování předmětu je schopen orientace v ekonomických souvislostech managementu inovací a investic, se zaměřením na specifické podmínky chemického a potravinářského průmyslu. Je připraven podílet se na inovačních projektech, posoudit proveditelnost a zvládat základní techniky pro hodnocení inovací a investic. Absolvování předmětu doplňuje znalosti o podmínkách v Evropském prostoru, který si klade za cíl praktikovat proinovační politiku.
|
Předpoklady
|
Předpokladem pro studium předmětu jsou znalosti na úrovni předmětů matematika, podniková ekonomika a podnikový management vyučovaných v bakalářském studiu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Zkouška je ústní. Zkouška se skládá z napsání testu a následném vyhodnocení. Vybrané okruhy otázek jsou poté hlouběji diskutovány. Je prověřována míra osvojených znalostí, koncepcí a aplikačních dovedností. Během semestru jsou znalosti prověřovány dvěma praktickými semestrálními projekty, jejichž výsledky jsou započítávány do celkové klasifikace.
|
Doporučená literatura
|
-
Drucker, P.F. Inovace a podnikavost. MANAGEMENT PRESS, Praha 1993.
-
Jáč, I. a kol. Inovace v malém a středním podnikání. 2005, Computer Press,.
-
Pitra, Z. Inovační strategie. Grada.
-
PITRA, Z. Management inovačních aktivit.. Praha: Professional Publishing, 2006.
-
Švejda, P. Základy inovačního podnikáná. 2002, AIP ČR.
-
Tidd, J. a kol. Řízení inovací. 2007, Computer Press.
|