Vyučující
|
-
Bednaříková Marie, Ing. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. týden Psychologie - vznik, vývoj, moderní koncepce a teorie. 2. týden Úvod do psychologie osobnosti - dynamika osobnosti; výkonové, motivační a profilující charakteristiky osobnosti. 3. týden Manažer - jeho činnost a kompetence, styl řízení, sociální role. 4. týden Úvod do komunikace v práci manažera - pojetí a způsoby, zpětná vazba; vnitrofiremní komunikace, poruchy v komunikaci. 5. týden Komunikace jako manažerská dovednost - základní formy, paralingvistika, význam, využití pro prezentaci. 6. týden Sociální percepce - procesy ovlivňující vnímání, poruchy a chyby ve vnímání druhých. 7. týden Sociální skupina - sociální pozice a role, sociální normy; pracovní skupina - její struktura, vliv na výkonnost a spokojenost pracovníků; tým a týmová práce. 8. týden Psychologie a sociologie v obchodní činnosti. 9. týden Výběr pracovníků jako jedna ze základních manažerských dovedností. 10. týden Timemanagement - způsoby plýtvání časem, rozhodování a plánování v timemanagementu, energetický cyklus člověka, osobní kvalita. 11. týden Techniky vedení porad - organizace porady, strategie exaktního času, tipy na efektivní vedení porad, zpětná vazba. 12. týden Duševní hygiena a stres - cíle a zásady duševní hygieny, eustres a distres, druhy stresorů, symptomy typu A . 13. týden Asertivita a manipulace - základní pojmy, druhy manipulace, základní asertivní dovednosti a jejich využití v manažerské práci. Konflikt - úvod do teorie konfliktu, vyjednávání, mediace. 14. týden Podniková kultura - základní elementy, změny podnikové kultury, identita firmy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody samostatných akcí
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace z oblasti psychologie osobnosti, teoreticky je seznámit s vybranými manažerskými dovednostmi a umožnit jim si některé z nich prakticky vyzkoušet.
Studenti jsou po absolvování předmětu schopni orientovat se v oblasti psychologie osobnosti, ve vývoji osobnosti a jejího vztahu k okolí. Jsou seznámeni se základními manažerskými dovednostmi, které mohou využít při svém dalším studiu, prezentaci své osoby nebo své práce a k celkovému zkvalitnění svého života. Znalosti získané v tomto předmětu mohou studentům významně usnadnit jejich začlenění do pracovního kolektivu nebo vykonávání manažerské funkce.
|
Předpoklady
|
Absolvování žádného předchozího předmětu není nutné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Zkouška z předmětu je ústní. Během předmětu student zpracuje a přednese prezentaci z oblasti psychologie. Při zkoušce bude k úrovni prezentace přihlédnuto.
|
Doporučená literatura
|
-
Edmuller A., Wilhelm T. Velká kniha manipulativních technik, Grada Publishing 2011..
-
Jiřincová B. Efektivní komunikace pro manažery, Grada Publishing 2010..
-
Lahnerová D. Asertivita pro manažery, Grada Publishing 2012..
-
Lojda J. Manažerské dovednosti, Grada Publishing 2011..
-
Pauknerová D. a kol. Psychologie pro ekonomy a manažery, Grada Publishing 2012..
-
Plamínek J. Mediace, Grada Publishing 2013..
-
Plamínek J. Vedení porad, Grada Publishing 2012..
-
Stock Ch. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout, Grada Publishing 2010..
-
Willerton J. Psychologie mezilidských vztahů, Grada Publishing 2012..
|