Název předmětu | Heterogenní katalýza |
---|---|
Kód předmětu | KFCH/C065 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Heterogenní nekatalytické reakce plyn - kapalina. Filmová teorie. Heterogenní nekatalytické reakce tekutina - tuhá látka. Model nezreagovaného jádra. Model porézní zrnité částice. Heterogenní katalýza. Základní pojmy. Heterogenní katalýza. Langmuir-Hinshelwooldova kinetika. Redox mechanismus Marse a van Krevelena. Heterogenní katalýza. Kinetika na energetických heterogenních površích katalyzátoru. Vnější a vnitřní přenos hmoty a tepla v heterogenní katalýze. Strategie výběru experimentálních technik k charakterizaci katalyzátorů. Stanovení velikosti specifického povrchu a velikosti pórů. Objemové vlastnosti katalyzátorů. Spektroskopické a difrakční metody. Techniky termální analýzy. Strategie výběru experimentálních technik k charakterizaci povrchových vlastností katalyzátorů. Rovnovážná adsorpce, adsorpční kalorimetrie, IR spektroskopie povrchových komplexů, acidobazické a redox vlastnosti. Typ a koncentrace aktivních center. In-situ metody charakterizace katalytické reakce. Příprava a výroba heterogenních katalyzátorů. Aktivace molekul. Deaktivace, reaktivace a regenerace katalyzátorů. Katalytické reakce v laboratorním měřítku. Přechod z laboratoře po průmysl. Aspekty aplikované katalýzy. Mechanismy katalytických reakcí. Klasifikace heterogenně katalytických reakcí. Příklady využití heterogenní katalýzy. Acidobazická a redox katalýza - principy a příklady.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je vytvoření komplexní představy o problematice heterogenní katalýzy v systému plynné reakční složky - tuhý katalyzátor. Pozornost je zaměřena na oblast katalytického experimentu a jeho vyhodnocení, a přípravy a charakterizace katalyzátoru. Zároveň je cílem předmětu seznámit studenta s principy a příklady jednotlivých typů heterogenních katalytických reakcí
Po absolvování předmětu by měl být posluchač schopen orientovat se v problematice heterogenních katalytických reakcí, jako je např. kinetika heterogenních katalytických reakcí, možnost charakterizace pevných katalyzátorů a jejich průmyslové využití. Student by zároveň měl být schopen samostatně řešit problematiku s tím spojenou. |
Předpoklady |
znalost v oblasti chemické kinetiky, fyzikální chemie a matematiky (rozsah bakalářského studia)
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška
Zkouška je písemná a ústní. V průběhu semestru bude posluchač samostatně řešit zadané úlohy, jejichž úkolem je aktivní zapojení studenta do dané problematiky. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Analytická chemie (2016) | Kategorie: Chemické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Technická fyzikální chemie (2016) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Organická chemie (2016) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Anorganická a bioanorganická chemie (2015) | Kategorie: Chemické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Analytická chemie (2015) | Kategorie: Chemické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Anorganická a bioanorganická chemie (2016) | Kategorie: Chemické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Technická fyzikální chemie (2016) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Technická fyzikální chemie (2013) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Analytická chemie (2013) | Kategorie: Chemické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Technická fyzikální chemie (2015) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Technická fyzikální chemie (2015) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Technická fyzikální chemie (2013) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Organická chemie (2015) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Organická chemie (2013) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Anorganická a bioanorganická chemie (2013) | Kategorie: Chemické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |