Název předmětu | Antická filozofie II |
---|---|
Kód předmětu | KFI/ANFI2 |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Čeština, Angličtina |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Program zimního semestru: Září Seznámení s programem kursu, požadavky k jeho splnění, literaturou a rozdání referátů. Říjen Iracionální jednání u Homéra: psychická intervence. Četba: E.R.Dodds: Obrana Agamemnonova, v: Řekové a iracionálno. P. Hobza, Strach v Řecku - http://www.aluze.cz/2001_03/dodds.php; Kratochvíl, Hérakleitos. Kultura hanby a kultura viny. Četba: E.R.Dodds: Od kultury hanby ke kultuře viny, v: Řekové a iracionálno. Starořecká tragédie. Četba: Sofoklés: Král Oidipús; Kratochvíl: Drama o probuzení, v: Souvislosti; Z. Kratochvíl, Obrana želvy, kapitola Křižovatka: www.fysis.cz Posedlost, enthúsiasmos, Apollón, Dionýsos. Četba: E.R.Dodds: Dar šílenství, v: Řekové a iracionálno. Kratochvíl, Hérakleitos Listopad Sen jako iracionální a náboženská zkušenost. Četba: E.R.Dodds: Vzorec kultury a vzorec snu, v: Řekové a iracionálno. Kratochvíl, Hérakleitos Iracionalita, puritáni (šamani) a iónští mudrci Četba: E.R.Dodds: Řečtí šamani a původ puritanismu, Racionalismus a reakce v klasickém období, v: Řekové a iracionálno. Kratochvíl, Hérakleitos, zlomek B28, B5 a B96 Prosinec Sókratés a Platón Četba: E.R.Dodds: Platón, iracionální duše a zděděný konglomerát, v: Řekové a iracionálno. Svoboda, nutnost, náhoda, osud Četba: E.R.Dodds: Strach ze svobody, v: Řekové a iracionálno; Z. Kratochvíl, Nutnost a náhoda, v: Filosofie živé přírody, http://fysis.cz/Texty/FZP.doc Bernard Williams: úvodní seznámení Četba: B. Williams: The Liberation of Antiquity, in: Shame and Necessity, University of California Press. Leden Závěrečné shrnutí
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí
|
Výstupy z učení |
V kursu se budeme zabývat archaickým a klasickým starořeckým chápáním člověka, jeho jednání a myšlení. Soustředit se budeme na výklad tohoto chápání v díle E. R. Doddse, jeho žáka B. Williamse a jeho posluchačky M. Nussbaumové. Kurs je koncipován jako dvousemestrální: antická filosofie jedna a dva.
Studenti kromě schopnosti vyložit a precizně vyjádřit starověké Řecké myšlenkové trendy, jejich současné interpretace a místo starověkých myslitelů či dramatiků s těmito trendy spojenými ve společnosti, ve vědě a na akademické půdě. Studenti budou znát základní terminologii těchto trendů. Dovedou číst a rozebírat filosofický, tj. vysoce abstraktní text. Studenti budou způsobilí vést diskusi ve skupině a referovat domácí četbu. Kritické myšlení pak rozvinou nejvíce ve vlastním písemném projevu. Studenti budou znát dějiny starověkého Řecka, a to především coby dějiny literatury. Dovedou se orientovat v tématu osudu, náhody a nutnosti. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Posouzení zadané práce
Pravidelná a aktivní účast na přednáškách. Ověření (chcete-li zkoušení z) znalostí z přednášek a domácí četby. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Filozofie (2013) | Kategorie: Filozofie, teologie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Regionální (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Religionistika (2013) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Dějiny literární kultury (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Péče o kulturní dědictví (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka (2013) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Gender history (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2016) | Kategorie: Sociální vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Filozofie (2013) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Kulturně historická slavistika (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2015) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): English Language Teacher Education (2013) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2013) | Kategorie: Sociální vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Soudobé dějiny (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Resocializační pedagogika (2013) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |