Vyučující
|
-
Prázný Aleš, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Jak se píše a vypadá dnešní filosofická (akademická) literatura. První výskyty výrazu filosofia a jeho možné významy. Kontext rodícího se filosofování: od mýtu k logu. Kontext rodícího se filosofování: od erótu k filii. Základní terminologie související s rodící se filosofií. Různá pojetí filosofie napříč dějinami. Filosofie jako reflexe. Filosofie praktická nebo akademická. Tři dimenze filosofie. Odvěké filosofické problémy. Filosofie, věda, politika, náboženství, umění. Současná filosofie - nejsilnější proudy u nás i ve světě.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody samostatných akcí, Pracovní činnosti
- Samostatná kritická četba
- 60 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 45 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 60 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je probrat možné přístupy k filosofii, nastínit historii vzniku filosofie včetně kontextů, z nichž se rodí a v nichž dává smysl. Dále zmapovat vznik, vývoj a charakteristiky jednotlivých filosofických disciplín. Zajímat nás bude rovněž vztah filosofie, vědy, umění, náboženství a politiky aneb jedinečnost filosofie.
Studenti kromě schopnosti vyložit a precizně vyjádřit místo filosofie ve společnosti, v životě a na akademické půdě, zvládnou také základní filosofickou terminologii. Naučí se číst a rozebírat filosofický, tj. vysoce abstraktní text. Rovněž se bude učit diskusi ve skupině a schopnosti referovat domácí četbu. Kritické myšlení pak rozvinou nejvíce ve vlastním písemném projevu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Rozhovor
Pravidelná a aktivní účast na přednáškách i seminářích. Ověření (chcete-li zkoušení z) domácí četby minimálně dvou knih vybraných z doporučené literatury. Písemná práce: komentář k tomu, co jste slyšeli ve škole; práce na základě doporučené či jiné (dohodnuté) literatury; referát o knížce - výklad obsahu s dovětkem o tom, k čemu to je a co to znamená; porovnání knih s nějakou podobnou problematikou; esej: zamyšlení nad něčím, o čem byla řeč v kurzu - např. které téma (napřed stručně vyložené) mi přijde zajímavé či hloupé a důvody takového hodnocení.
|
Doporučená literatura
|
-
Řada "Dějiny filosofie". Oikumené, 1994.
-
BENYOVSZKY, L. a kol. Filosofická propedeutika 1. a 2. díl. Praha, 1998.
-
CARSON, A. Eros The Bittersweet. Princeton University Press, 1986.
-
DELEUZE, G. Co je filosofie?. Praha: Oikúmené, 2001.
-
KRATOCHVÍL, Z. Mýtus, filosofie a věda. Praha: M. Jůza & E. Jůzová, 1993.
-
KRATOCHVÍL, Z. Výchova, zřejmost, vědomí. Herrmann a synové, 1995.
-
PETŘIČEK, M. Úvod do současné filosofie. Praha, 1992.
-
PLATÓN. Spisy I-V. Praha : Oikúmené, 2003.
|