Název předmětu | Filozofie vědy I |
---|---|
Kód předmětu | KFI/FIVE1 |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Od Aristotela po Galileiho - Od uzavřeného k neomezenému či nekonečnému vesmíru.* 1) Několik úvodních poznámek ke starověkému, středověkému a novověkému vidění světa 2) Aristarchos ze Samu a Hipparchos z Níkaie 3) Era(to)sthenés z Kyrény a Klaudios Ptolemaios 4) Mikuláš Kusánský a Mikuláš Koperník I 5) Mikuláš Koperník II, Leonardo da Vinci 6) Giordano Bruno a Francis Bacon 7) Tycho O. Brahe 8) Johannes Kepler 9) Galileo Galilei I 10) Galileo Galillei II 11) Vznik moderní vědy a mechanický vesmír 12) Střet mezi tzv. klasickou fyzikou a kvantovou teorií * Přednáška je úvodním kurzem do filosofie a historie vědy pro studenty nestudující filosofii (seznámení s vývojem vědecko-filosofického myšlení od antiky po novověk s přesahem do střetu mezi klasickou fyzikou a kvantovou teorií). ** Pro studenty filosofie je přednáška úvodním kurzem pro kurz FIVE II (Husserlova kritika galileovské vědy v Krizi evropských věd). *** V rámci samostudia si studenti prostudují Strukturu vědeckých revolucí od T. Kuhna a seznámí se s filosofií či metodologií vědy ve 20. století v knize B. Fajkuse Filosofie a metodologie vědy. Další informace a texty viz studijní materiály.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Výstupy z učení |
Metodologie či filosofie vědy se pokouší z různých hledisek interpretovat: Problematický vztah mezi vědou a přirozeným postojem Co je základem vědeckosti vědy Z jakých východisek věda vzešla Jak se věda vyvíjela a proměňovala Jak probíhá vědecký provoz či výzkum Co lze nebo naopak nelze od vědy očekávat. *Další informace a texty viz studijní materiály.
Studenti, kteří získají vědomosti o problematice vědeckosti vědy od antického Řecka po 20. století, budou schopni fundovanější orientace v základních myšlenkových a vědeckých paradigmatech, jež v každodenním životě ovlivňují náš způsob života a myšlení, což budou moci uplatnit i v praktických dovednostech. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Didaktický test
Aktivní účast (min. 80 %). Diskuse nad zvoleným tématem. Vypracování zápočtového testu na základě četby dané literatury a probírané tématiky. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Religionistika (2013) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Péče o kulturní dědictví (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Resocializační pedagogika (2013) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Filozofie (2013) | Kategorie: Filozofie, teologie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2013) | Kategorie: Sociální vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): English Language Teacher Education (2013) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Religionistika (2013) | Kategorie: Filozofie, teologie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Filozofie (2013) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Soudobé dějiny (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Gender history (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2015) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Regionální (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Kulturně historická slavistika (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Dějiny literární kultury (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka (2013) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2016) | Kategorie: Sociální vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |