The objective of this course is to consider the origin of the first forms of education of the European type, i.e. the ancient Greek paideia and the concepts that are connected with it - eros, filia, paiderastia, filosofia, and so on.
Students will learn about the roots (the beginnings of "education"), which will provide the basis for an understanding of the nature, meaning, or possibilities of contemporary education. The objective is to develop and cultivate the students' ability to reflect critically on the pedagogical and educational occupation, mostly via its historical reflection.
|
-
BALLAUFF, Theodor. Philosophische Begründungen der Pädagogik. Berlin, 1966. ISBN 978-3-428-00053-1.
-
DAWSON, Ch. Krize západní vzdělanosti. Praha, 1991.
-
FIALA, J. Obnova ideje univerzity. Praha, 1993. ISBN 80-70-66-785-9.
-
GADAMER, H.-G. Pravda a metoda I. Praha, 2010.
-
GASSET, J., O. Mission of the University. Princeton, 1944.
-
CHOTAŠ, J. a kol. Moderní univerzita. Ideál a realita. Praha, 2015.
-
JASPERS, K. Die Idee der Universität. Berlin, 1946.
-
JIRSA, J. (ed.). Idea university. Praha, 2015. ISBN 978-80-200-2375-9.
-
KAUFMANN, W. The Future of the Humanities. New York, 1977.
-
KOCH, J. Artes liberales. Leiden, 1959.
-
KRATOCHVÍL, Z. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha : Herrmann a synové, 1995.
-
LIESSMANN, K. P. Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Polemický spis. Praha, 2015.
-
NEWMAN, J. H. Idea univerzity. Praha, 2014.
-
NUSSBAUM, M. C. Křehkost dobra. Praha : Oikúmené, 2003.
-
PALOUŠ, R. Ars docendi. Praha : Karolinum, 2004.
-
PATOČKA, J. Sebrané spisy. Péče o duši I-III. Praha : Oikúmené, 1996.
-
PLATÓN. Spisy I-V. Praha : Oikúmené, 2003.
-
RICHÉ, R., VERGER, J. Učitelé a žáci ve středověku. Praha, 2006. ISBN 978-80-7429-028-2.
-
STICHWEH, R. Der frühmoderne Staat und die europäische Universität. Frankfurt a. M., 1991.
|