Vyučující
|
-
Zrno Filip, Mgr.
-
Sikora Ondřej, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vymezení filosofické antropologie a vznik antropologie pedagogické. Antropologický rozměr antického mýtu a jeho pedagogická relevance. Antické pojetí člověka jako zóon logon echon a zóon politikon. Polis a oikos. Proměna řeckého pojetí člověka v tradici římského myšlení - animal rationale. Židovsko-křesťanské pojetí člověka jako imago Dei. Srovnání řeckého a křesťanského pojetí výchovy - epimeleia a edukatio. Pojetí člověka na počátku novověku - ego cogito. Geneze pojmu existence - význam času v sebepojetí člověka. Člověk jako anthropos panton metron - člověk, nadčlověk a poslední člověk. Čas, věčnost a čas věčného návratu téhož. Člověk jako bytost dějinná a vznik dějinného vědomí. Univerzalismus moderního člověka a filosofie činu. Člověk jako homo faber.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody samostatných akcí, Pracovní činnosti
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače se základními podobami antropologického myšlení. Tématem kurzu je antropologismus ve filosofickém myšlení metafyzickém a filosofická antropologie jako pokus o překlenutí metafyziky.
Studenti získají znalosti o východiscích antropologického diskurzu: od antického mýtu, přes antropologická paradigmata - animal rationale, imago Dei a ego cogito k východiskům moderní filosofické antropologie a jejich významu pro teorii výchovy a vzdělávání. Získané dovednosti hlubšího porozumění filosofickým textům z oblasti sebepojetí a sebeporozumění člověka v pojmech osoba, osobnost, existence, podstata člověka, subjektivita, identita a autenticita mohou uplatnit v pedagogickém kontextu. Kompetence vyplývající z osvojení uvedené problematiky je disponují ke kvalifikované práci v oblasti sociální práce a péče, v mediální oblasti, ve státní službě a ve všech podobách agogických činností.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Rozhovor
Předchůdným požadavkem je aktivní účast na seminářích založených na čtení a interpretaci vybraných filosofických textů. Studenti zde prokáží schopnost pojmového uchopení problematiky a porozumění kontextu antropologického myšlení v dějinách filosofie. Ke zkoušce zvládnou problematiku na úrovni doporučené učebnice, přednášek a jednoho titulu pramenné literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
Člověk v moderních vědách. Praha : Filosofický ústav AV ČR, 1992.
-
PELCOVÁ, N. Filosofická a pedagogická antropologie. Praha : Karolinum, 2000.
-
PELCOVÁ, N. Vzorce lidství. Filosofie o člověku a výchově. Praha : ISV, 2001.
-
SOKOL, J. Člověk a svět očima Bible. Praha : Ježek, 1993.
-
SOKOL, J. Filosofická antropologie: Člověk jako osoba. Praha : Portál, 2002.
-
TRESMONTANT, C. Bible a antická tradice. Praha : Vyšehrad, 1998.
|