Vyučující
|
-
Sikora Ondřej, Mgr. Ph.D.
-
Zátka Vlastimil, PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Člověk jako homo ludens. Člověk jako ens amans a výchova založená na sympatii. Člověk jako osoba a výchova založená na setkání. Já a ten Druhý, setkání s Tváří, nelhostejnost jako základ výchovy. Výchova ve dvojím konceptu - jako symetrický a asymetrický vztah. Problém domova a bezdomoví ve filosofické reflexi. Jazyk a řeč jako základ výchovy a vzdělávání. Porozumění a předporozumění. Problém tělesnosti ve výchově. Věda, technika a moderní výchova a vzdělávání. Postmoderní reflexe výchovy a její antropologické dimenze. Epistémé, diskurzitiva, dekonstrukce. Finkova kritika pedagogické antropologie. Dilemata a antinomie výchovy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody samostatných akcí, Pracovní činnosti
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je ukázat posluchačům filosoficko-antropologické základy moderních pedagogických teorií. Znalosti shrnují antropologická určení od počátku 20. století do současnosti. Zaměřují se především na problematiku osobnosti vychovatele a vychovávaného prizmatem moderních pedagogických teorií, na jejich filosofické zhodnocení a metodologické základy. Kurz je uzavřen Finkovou kritikou pedagogické antropologie a Heideggerovou kritikou antropologismu v moderní filosofii.
Získané dovednosti umožní vnímat možnosti, meze a limity porozumění druhému a pojmout výchovu jako kultivaci schopností člověka, jež je nezbytná pro rozvoj vzdělanosti v dnešní "společnosti vědění". Kompetence budou zaměřeny na tvořivý rozvoj globální výchovy, v její lidské, tedy hodnotové a etické dimenzi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Rozhovor
Předchůdným požadavkem je aktivní účast na seminářích založených na čtení a interpretaci vybraných filosofických textů. Studenti zde prokáží schopnost pojmového uchopení problematiky a porozumění kontextu antropologického myšlení v dějinách filosofie. Ke zkoušce zvládnou problematiku na úrovni doporučené učebnice, přednášek a jednoho titulu pramenné literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
Výchova - téma k promýšlení. Praha : PedF UK v Praze, 2004.
-
FINK, E. Erziehungswissenschaft und Lebenslehre. Freiburg : Rombach Verlag, 1970.
-
GADAMER, H.-G. Člověk a řeč. Praha : Oikúmené, 1999.
-
GADAMER, H.-G. Wahrheit und Methode. Tübingen : Mohr Verlag, 1990.
-
HEIDEGGER, M. Básnicky bydlí člověk. Praha: Oikúmené, 1993.
-
PELCOVÁ, N. Filosofická a pedagogická antropologie. Praha : Karolinum, 2000.
-
RICOEUR, P. Úkol hermeneutiky. Praha : Filosofia, 2004.
-
WALDENFELS, B. Znepokojivá zkušenost cizího. Praha : Oikúmené, 1998.
|