Předmět: Filozofická a pedagogická antropologie II

« Zpět
Název předmětu Filozofická a pedagogická antropologie II
Kód předmětu KFI/FPA2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sikora Ondřej, Mgr. Ph.D.
  • Zátka Vlastimil, PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Člověk jako homo ludens. Člověk jako ens amans a výchova založená na sympatii. Člověk jako osoba a výchova založená na setkání. Já a ten Druhý, setkání s Tváří, nelhostejnost jako základ výchovy. Výchova ve dvojím konceptu - jako symetrický a asymetrický vztah. Problém domova a bezdomoví ve filosofické reflexi. Jazyk a řeč jako základ výchovy a vzdělávání. Porozumění a předporozumění. Problém tělesnosti ve výchově. Věda, technika a moderní výchova a vzdělávání. Postmoderní reflexe výchovy a její antropologické dimenze. Epistémé, diskurzitiva, dekonstrukce. Finkova kritika pedagogické antropologie. Dilemata a antinomie výchovy.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody samostatných akcí, Pracovní činnosti
Výstupy z učení
Cílem kurzu je ukázat posluchačům filosoficko-antropologické základy moderních pedagogických teorií. Znalosti shrnují antropologická určení od počátku 20. století do současnosti. Zaměřují se především na problematiku osobnosti vychovatele a vychovávaného prizmatem moderních pedagogických teorií, na jejich filosofické zhodnocení a metodologické základy. Kurz je uzavřen Finkovou kritikou pedagogické antropologie a Heideggerovou kritikou antropologismu v moderní filosofii.
Získané dovednosti umožní vnímat možnosti, meze a limity porozumění druhému a pojmout výchovu jako kultivaci schopností člověka, jež je nezbytná pro rozvoj vzdělanosti v dnešní "společnosti vědění". Kompetence budou zaměřeny na tvořivý rozvoj globální výchovy, v její lidské, tedy hodnotové a etické dimenzi.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Rozhovor

Předchůdným požadavkem je aktivní účast na seminářích založených na čtení a interpretaci vybraných filosofických textů. Studenti zde prokáží schopnost pojmového uchopení problematiky a porozumění kontextu antropologického myšlení v dějinách filosofie. Ke zkoušce zvládnou problematiku na úrovni doporučené učebnice, přednášek a jednoho titulu pramenné literatury.
Doporučená literatura
  • Výchova - téma k promýšlení. Praha : PedF UK v Praze, 2004.
  • FINK, E. Erziehungswissenschaft und Lebenslehre. Freiburg : Rombach Verlag, 1970.
  • GADAMER, H.-G. Člověk a řeč. Praha : Oikúmené, 1999.
  • GADAMER, H.-G. Wahrheit und Methode. Tübingen : Mohr Verlag, 1990.
  • HEIDEGGER, M. Básnicky bydlí člověk. Praha: Oikúmené, 1993.
  • PELCOVÁ, N. Filosofická a pedagogická antropologie. Praha : Karolinum, 2000.
  • RICOEUR, P. Úkol hermeneutiky. Praha : Filosofia, 2004.
  • WALDENFELS, B. Znepokojivá zkušenost cizího. Praha : Oikúmené, 1998.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Filozofie (2013) Kategorie: Filozofie, teologie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní