Vyučující
|
-
Prázný Aleš, doc. PhDr. Ph.D.
-
Pacovská Kamila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Thomas Hobbes a sekulární založení státu a morálky Teorie "morálního smyslu" (Shaftesbury, Hutcheson) David Hume - teorie motivace, "Humova teze" John Stuart Mill a vznik utilitarismu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je pochopení počátků novověkého etického myšlení ve Velké Británii. Toto je oproti racionalismu, který kulminuje na kontinentu především v etice Immanuela Kanta, charakteristické svým empirismem: morální hodnoty jsou ve světě založeny v citu, který máme pro druhé nebo pro celou společnost, nebo v důsledcích našeho jednání, jež k dobru druhých vedou. Proto je podle těchto teorií nepoznáváme a priori, ale a posteriori. Kromě výkladu a četby relevantních textů by měl kurz studentům zprostředkovat základní znalost anglické filosofické terminologie a ovládnutí základních technik psaného a mluveného projevu v anglickém jazyce. Kurz bude rozdělen na dvě výkonnostní úrovně podle znalosti angličtiny: první v rozvrhu je určen pro začátečníky, druhý pro pokročilé.
|
Předpoklady
|
Znalost anglického jazyka alespoň na základní úrovni. Studenti, kteří tuto podmínku nesplňují, se domluví individuálně na začátku semestru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Posouzení zadané práce, Rozhovor
Studenti obdrží zápočet na základě aktivní účasti (rozumná docházka + účast v diskusi) a plnění průběžných úkolů, které budou zadávány z hodiny na hodinu. V případě komplikací je možné se domluvit individuálně na alternativním zadání, a to na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Čapek, J. a kol. Přístupy k etice II.. Praha, Filosofia, 2015.
-
Hobbes, T. Leviathan. London: Bohn, 1839.
-
Hume, D. An Enquiry Concerning the Principles of Morals. Oxford: Clarendon Press, 1902.
-
Hume, D. Treatise of Human Nature. Oxford, 1896.
-
Mill, J. S. Utilitarianism. 1861.
-
Shaftesbury. Characteristicks of Men, Manners, Opinions and Times. Indianapolis: Liberty Fund, 2001.
|